Tuesday 24 March 2015

BAHAGIA MENGETUK HATI KARYA AMANDA ZEE

BAB 2



AKHIRNYA kami sampai juga di atas jalan raya. Hatiku berasa sedikit lega. Tiada lagi yang mengejar. Hazim pula kulihat turut menghela nafas. Aku rasa tadi kami berlari sekuat hati. Selagi ada tanah, semuanya kami pijak. Kalaulah kami dikurniakan kepak, pastinya dah bertebaran terbang di awang-awangan.
Ernie, stop it! Jauh sangat kau berimaginasi.
Aku berdiri tegak. Mataku pincing ke arah sorotan lampu yang mula mendekat. Cahaya yang menyuluh sangat banyak. Tika ini, aku sudah tidak mampu untuk bergerak. Tiada lagi dayaku. Kudratku sudah semakin lemah. Apa saja yang mendatang aku berserah kepada Tuhan.
Aku menoleh Hazim di sebelah. Dia juga aku lihat memandang ke arah yang sama. Riak wajahnya tidak dapat kubaca. Entah apa yang dia fikirkan, aku tak tahu. Hello, Ernie! Memanglah kau tak tahu. Apa ingat kau ada sixth sense ke. 
“Assalammualaikum.” Ada suara yang menegur.
“Waalaikumussalam.” Aku dan Hazim menjawab serentak.
Kami hanya memandang. Sebaik kumpulan itu berlalu, pandangan aku dan Hazim bertaut. Hazim tersenyum. Begitu juga aku. Lama-lama tawa kami meletus.
Perut kutekan sedalam-dalamnya. Penat berlari belum hilang, kini ditambah dengan penat ketawa. Hazim aku lihat juga begitu. Masih lagi ketawa.
Manakan tidak, ingatkan sorotan cahaya tadi dari lelaki-lelaki durjana yang mengejarku. Rupa-rupanya orang kampung yang baru pulang dari masjid. Pada perkiraan akulah bersandarkan pemakaian setiap dari mereka.
"Aku kena balik." Mulutku berbunyi bila aku sudah boleh bernafas secara normal. Kali ini aku betul-betul serius. Lebih lama aku di sini, entah apa-apa lagi bakal terjadi. Cukuplah tadi kami berlari tak cukup tanah.
"Aku hantarkan?" pelawa Hazim memandang tepat wajahku.
"Tak perlu. Aku tak kenal kau dan kau tak kenal aku." Aku menggeleng membantah cadangan Hazim.
Aku nampak Hazim ketawa. Apa yang lucu dengan kata-kataku tadi? Bukan aku buat lawak antarabangsa pun. Ada urat kat kepala yang putus ke apa mamat ni?
"Ernie Hairani Ehsan. Utm. Bandar Baru Uda." Hazim tersenyum-senyum memandang aku.
Serius, lelaki ini sungguh menakutkan. Membuat aku kagum atau dalam perkataan lain terpaku bila dia menyebut namaku. Dia kenal aku? Lelaki ini kenal aku? Siapa dia?
“Cukup tak tu?” Hazim angkat kening. Berdiri santai dengan gaya berlagak memandang aku.
Lidahku kelu. Suara seolah-olah tersekat. Mahu membalas tetapi apa yang dikatakan Hazim tadi bagaikan dia sudah lama mengenali aku. Otak kukerah bekerja keras. Cuba berfikir andai aku dan dia pernah berjumpa. Tiada. Tidak pernah. Tidak sekalipun lelaki ini pernah muncul di depan mataku.
“Hari dah semakin lewat. Kau tentu nak balik cepat, kan.” Hazim terangguk-angguk. Gayanya bagaikan sengaja menakut-nakutkan aku.
“Aku naik teksi.” Aku membalas. Cukuplah tadi dia sudah membantu. Tidak mahu termakan budi lagi. Silap-silap boleh tergadai body. Ernie! Kenapa kau suka merepek ni?
“Jangan degil. Lagi bahaya naik teksi malam-malam ni.” Hazim membidas.
“Bukan lagi bahaya ke naik dengan kau?” Aku memprotes.
“Sekurang-kurangnya untuk beberapa jam ini, kau dah kenal aku.” Hazim tersengih.
Aku mengeluh. Hazim betul. Memang bahaya untuk seorang gadis menaiki teksi seorang diri pada waktu begini. Lagilah telinga aku selalu disogok dengan pelbagai cerita kurang enak tentang pemandu teksi. Bukan maksudku pemandu teksi ini jahat tetapi disebabkan sikap segelintir mereka yang menyebabkan masyarakat berpandangan begitu termasuklah aku.
“Jom.” Hazim tarik tanganku tanpa sempat aku memberi kata putus dan aku tanpa rela terpaksa menurut. Itu pun sebab aku rasa sakit pada pergelangan tangan.
Punat kunci ditekan. Pintu sebelah penumpang kereta Honda CRZ berwarna merah dibuka Hazim. Dia menolak badanku agar masuk ke dalam.
“Hishhh…” Aku merengus. Menepis tangannya.
Hazim mengalah. Kedua-dua belah tangannya diangkat separas bahu.
Elok sahaja aku melabuhkan punggung, Hazim pantas menutup pintu dan berlari ke sebelah pemandu.
“Balik BBU, kan?” Hazim memandangku bersama kenyitan mata. Dia melemparkan senyuman kacaknya. Wajahnya kembali memandang ke jalan raya. Kereta dipandu selepas enjin dihidupkan.
Sakit mata aku tengok dia tersenyum. Dia faham tak banyak tanda soal dalam kepala aku ni. Serabut otak aku jadinya.
"Betullah muka aku ni hensem. Ralit betul kau, kan?" Hazim menoleh padaku sekilas. Pakej kenyit mata sekali lagi.
"Perasan." Aku jelir lidah panjang-panjang. Itulah Ernie. Kenapa suka sangat renung anak teruna orang? Tak pasal-pasal sampai dua kali kantoi.
"Tanyalah. Jangan simpan-simpan. Nanti makan dalam." Hazim bercakap macam dia boleh baca apa yang ada dalam benakku.
"Errr..." Lidahku kelu tiba-tiba. Mungkin banyak sangat persoalan yang berlegar dalam kepala. Sampai tak tahu mana satu nak ditanya dahulu. Kalau boleh semuanya nak dihamburkan serentak.
"Mana aku tahu nama kau? Itu soalan pertama yang kau perlu tanya." Hazim membantuku.
Aku angguk laju-laju. Serius. Lelaki di sebelahku ini sudah membuat aku berasa kagum dengan kelebihan dia membaca fikiranku. Mataku tidak lepas memandang dia. Berharap sangat ada jawapan yang jelas keluar dari bibir merah milik dia. Errr… aku puji dia? Oh, my!
"Rahsia." Hazim gelak.
Nak aje aku sepuk kepala dia. Memang bajet bagus betul. Tepat sekali aku gelar dia macam tu. Buang karan aje aku kagum bagai dengan dia ni. Balik-balik aku juga yang terkena.
"Damn!" Tiba-tiba ketawa Hazim mati. Stereng kereta diketuk. Dia menukar gear. Kelajuan kereta ditambah.
"Hazim!" Aku menjerit kuat. Panik dan terkejut. Tanganku kejap memegang pemegang pintu. Kecut perutku usah dicerita. Apahal pula dia ni nak pandu laju-laju? Dapat kurasakan kelajuan kereta ini hingga mampu buat hatiku mengecut.
"Sorry. Just hold on!" Serentak Hazim bersuara bersama halaju pemanduan yang ditambah. Matanya pula kulihat sekejap-sekejap memandang cermin pandang belakang.
Dalam takut-takut aku turut sama menoleh ke belakang juga. Berderau dadaku apabila ternampak ada sebuah kereta mengekori rapat kereta kami. Siapa pula kali ini?
Hazim pandu selaju yang boleh. Menyusup bagai lipas kudung. Memotong setiap kenderaan tanpa gentar tetapi aku yang kecut melihat cara pemanduan dia. Tolonglah, Hazim. Aku belum kahwin lagi. Kalau kau nak mati, matilah sorang-sorang. Janganlah heret aku sama.
"We're clear." Hazim pandang cermin pandang belakang. Kelajuan kereta perlahan-lahan dikurangkan sehingga kembali kepada kelajuan normal.
Aku menarik nafas lega. Kalaulah apa-apa terjadi tadi, memang Hazim aku persalahkan.
Setelah setengah jam perjalanan, akhirnya kereta yang dipandu Hazim berhenti. Brek tangan ditarik. Enjin kereta dibiarkan terpasang. Lampu dipadamkan.
"Okey, kali ini aku tak tipu. You're safe now." Hazim memandangku bersama senyuman lebar.
"Rumah aku." Terketar-ketar jari telunjukku menuding kepada sebuah banglo. Bagaimana Hazim tahu rumah aku? Berbual pun tidak apatah lagi bertanyakan alamat rumahku. Tahu-tahu aje kereta yang dipandu dia sudah berhenti di depan rumah keluarga aku.
"Mestilah rumah kau. Takkanlah rumah aku pula." Kening Hazim terangkat bersama renungan yang tak lepas pada wajahku.
"Kau siapa sebenarnya?" Sungguh apa yang Hazim lakukan buat aku takut. Siapa Hazim? Mengapa dia tahu semuanya pasal aku? Untuk sekian kalinya aku paksa otakku bekerja keras mengingati lelaki ini. Manalah tahu aku pernah amnesia.
"Manusia macam kau. Bukan Ultraman, Superman, Batman atau apa-apa karakter superhero khayalan tu." Hazim ketawa.
"Aku tahulah. Aku bukan bodoh nak diomokkan dengan semua superhero tu." Aku hadiahkan satu jelingan tajam kepada Hazim.
"One fine day kau akan tahu juga, Ernie. Sekarang lebih baik kau masuk dalam rumah sebab aku rasa sekejap lagi mama dan papa kau akan pulang." Hazim menari-narikan keningnya.
Dia betul-betul tahu pasal aku. Orang upahan papa ke? Bodyguard? Mataku mengitari wajahnya sebelum turun ke bahagian bawah tubuh lelaki ini. Tak ada ciri-ciri seorang bodyguard. Tak mungkin.
"Ernie..." Hazim menunjukkan jam tangannya.
"Hmmm... terima kasih." Dengan berat hati kupegang pembuka pintu walaupun kepala aku sarat dengan pelbagai persoalan.
"Lain kali jangan berani-berani berlawan dengan lelaki macam malaun-malaun yang kejar kau tadi." Hazim sempat berpesan.
"Hei! Aku..."
"Walaupun kau ada talipinggang hitam." Kata-kataku dipintas Hazim sebelum sempat kuhabiskan.
Memang bajet bagus. Ku hempas kuat pintu keretanya. Sebal.
Hazim membunyikan hon dan berlalu pergi.
Aku hanya mencebik. Berpaling pada rumah sambil jemariku menggagau dalam beg selempangku. Mencari kunci pintu pagar. Kalau tidak aku tak boleh masuk.
"Mana pula benda alah ni. Masa inilah kau nak hilang. Semalam-semalam elok aje ada kat dalam ni."
Sumpah. Memang aku letak dalam kocek beg ni selepas keluar petang tadi. Masak aku. Pagar tinggi macam ni mana boleh panjat. Kalau bibik ada, boleh juga dia bukakan. Ini dia balik kampung 2 minggu.
Penyudahnya aku hanya pandang pagar rumah. Mengharapkan keajaiban pagar itu terbuka sendiri. Ernie, kau ingat ini cerita dongeng! Aku mengalah. Mahu atau tidak terpaksalah tunggu mama dengan papa balik.
"Looking for this?" Segugus kunci disuakan betul-betul di depan wajahku.
"Hei!" Aku menoleh.
Hazim tersengih nakal sambil menggoncang kunci di tangannya.
Dari mana dia muncul, aku malas nak ambil tahu. Apa yang aku mahukan sekarang ialah kunci itu. Tanganku cuba merampas gugusan kunci dalam genggaman tangannya.
Namun Hazim sengaja mengangkat tinggi untuk tidak membolehkan aku menggapainya. Seronok dia mentertawakan aku yang terjengket-jengket cuba mencapai kunci tersebut.
Leka berebutkan kunci. Tidak sedar entah bila pintu pagar terbuka. Ada lampu menyoroti kami berdua.
Masing-masing tergamam. Kaku berdiri tidak bergerak. Terkebil-kebil memandang kereta yang masuk ke dalam rumah.
Selang seminit, aku hanya mampu menelan liur melihatkan susuk tubuh yang merenung aku dan Hazim.
"Dato'." Hazim menunduk hormat pada empunya wajah serius yang memandang kami berdua.
Aku pandang Hazim. Aku pandang papa. Arghhh…! Kepala aku semakin sakit. Persoalan siapa Hazim dan bagaimana dia tahu serba-serbi tentang diriku belum hilang. Kini timbul pula persoalan baru. Kalau Hazim tahu namaku dan tempat tinggalku. Tak mustahil mamat bajet bagus ini kenal papa.
"Hmmm... buat apa malam-malam dekat luar ni?" Papa merenung aku dan Hazim bersilih ganti. Gaya papa seperti seorang warden menyoal pelajar yang cabut dari asrama. Lembut tetapi tegas.
Aneh. Papa tak marah. Kalau tidak melengking satu oktaf suara papa memarahi aku. Mungkinkah kerana ada Hazim? Perlu ke aku berterima kasih dengan mamat bajet bagus ini?
“Ernie…”
“Saya terserempak dengan dia tadi. Itu yang tumpangkan dia sampai ke rumah.” Hazim memangkas kata-kataku. Sekali lagi. Hobi lelaki ini agaknya suka mematikan kata-kata orang lain sebelum orang itu menghabiskannya.
“Betul?” Papa pandang aku.
Aku teragak-agak ingin mengangguk tetapi kuangguk juga sambil mata memandang Hazim yang selesa dengan senyuman senget tersungging di bibirnya. Nampak gayanya semakin banyaklah hutang aku pada mamat bajet bagus ni.
“Dah pergi masuk. Tak elok anak dara berembun malam-malam ni,” arah papa kepadaku.
Aku hanya mampu mengangguk lagi. Berjalan lurus masuk ke dalam rumah. Membiarkan papa dan Hazim berdua di luar. Lantaklah kau, Hazim. Kalau kau pandai bercakap, mesti kau pandai menjawab soalan-soalan papa.
Sebaik kaki melangkah masuk ke dalam rumah, aku mengintai di balik langsir. Aku lihat Hazim dan papa ketawa-ketawa. Macam ada sesuatu. Musykil betul.
Apa semua ni? Tak apa. Esok aku akan tanya sendiri dengan papa. Segarang-garang papa, kalau aku bertanya papa tidak pernah tidak menjawab. Sekarang baik aku naik ke bilik, bersihkan diri dan tidur. Hal Hazim, esok baru aku fikirkan.

No comments:

Post a Comment