Wednesday 13 January 2016

MR HOT GUY KARYA DANISYARAHMAT

BAB 1




Luqman Hakimi memberhentikan Mercedes SLK rona silver betul-betul di depan lampu isyarat yang sudah bertukar warna kepada merah itu. Nasib baik dia tidak tersasar brek mengejut. Kalau tidak, pasti dia mendapat kompaun RM300 kerana melanggar lampu isyarat. Ada 30 saat lagi dia perlu menanti sehingga lampu isyarat itu bertukar semula ke warna hijau.
Pandangan matanya dihala ke arah beberapa orang menyeberangi jalan menggunakan lintasan kuda belang di depannya itu. Dalam ramai orang yang lalu lalang itu matanya tertancap pada gadis comel yang memimpin seorang pejalan kaki memegang tongkat putih. Pasti pejalan kaki itu seorang OKU penglihatan. Hatinya meneka.
Gadis itu melempar senyuman buat semua yang memerhati. Senyuman gadis itu terasa meresap terus ke dasar hatinya. Kemudian, gadis itu pula dengan selamba melambai-lambai kepada semua kereta yang berhenti kala ini. Sesekali terlihat gadis itu seolah-olah bercerita pada lelaki yang dipimpinnya. Penuh gaya dengan mulut yang tak henti bercakap dan tangan digawangkan itu.
Luqman Hakimi terus melihat sehingga gadis itu selamat sampai bersama lelaki yang dipimpinnya hingga ke seberang jalan. Kemudian gadis itu menghala ke arah yang bertentangan pula. Luqman Hakimi masih galak memerhati.
Betapa indahnya dirasakan pagi ini kerana mata melihat sesuatu yang mengasyikkan. Senyuman gadis itu terasa melekat dihati. Dia senyum segaris. Tak mungkin akan ketemu lagi senyuman semanis kurma itu.
Bunyi hon yang membingitkan telinga membuatkan Luqman Hakimi tersedar dari khayalannya. Dia melihat sekilas lampu isyarat yang sudah bertukar warna hijau itu.
Hmm…patutlah bertubi-tubi bunyi hon membingitkan telinganya, rupanya dia mengganggu lalu lintas.
 Semua manusia pagi ini berebut untuk ke tempat kerja termasuk juga dengan dirinya. Tanpa membuang masa dia menekan pedal minyak Merc SLK miliknya membelah jalanraya menuju ke destinasi. Namun senyum masih tidak lekang dibibir apabila wajah gadis tadi bermain-main dimatanya.

AKU masih lagi mengelap beberapa kristal yang berbentuk burung dan hati itu. Shira pula masih sibuk di kaunter melayan pelanggan yang beratur hendak membayar cenderamata yang dibeli. Aku teruskan kerja kerana beberapa kristal kaca ini perlu diletakkan dirak pamer secepat mungkin. Nasib baik pelanggan tidak ramai hari ini. Tak adalah kalut sangat hendak mengelap kristal dan melayan pelanggan lagi. Maklumlah Kedai Cenderamata Heart milik Madam Chia ini tak ramai pekerja. Termasuk aku dan Shira serta anak buah Madam Chia adalah 4 orang.
Nak buat apalagi, terpaksa kerja kuli walau gaji ciput. Sudah banyak permohonan kerja aku minta bersesuaian dengan Ijazah Sarjana Muda Sumber Manusia yang kugenggam selepas konvokesyen tahun lepas. Satu pun tak dapat. Tinggal habuk je yang kugenggam kala ini. Hendak balik kampung rasanya tak memadai. Lagi tak ada kerja. Lebih baik aku teruskan misi mencari kerja di Kuala Lumpur ini.
“OMG!”.
Aku terdengar suara wanita melatah. Serentak itu ada barangan kaca yang terhempas. Aku segera menuju ke arah wanita yang sudah tertonggek mengutip serpihan Kristal berbentuk burung 2 ekor itu dilantai.
“Miss…apa yang dah berlaku?”. Soalku ingin tahu.
Serentak,wanita itu pantas berdiri. Dia buat wajah selamba seolah-olah tiada apa yang berlaku. Aku terus menerpa melihat kristal kaca yang bersepai dilantai. Aku kutip serpihan kristal itu lalu aku unjukkan pada dia. Namun wanita berbaju sendat dan tidak cukup kain itu buat muka bodoh je. Aku pula yang rasa nak naik hantu. Tapi bila fikirkan slogan ‘customer always right’  aku maniskan muka. Hendak buat  apalagi.Dia pelanggan.Jadi, kena layan dengan baik walau dah sah-sah dia buat silap.
“Miss!”.
Aku tinggikan suara memanggil wanita itu yang sudah melangkah hendak meninggalkan kedai ini. Ini kalau dia tak bayar siapa nak bayar. Tak akan aku pula?. Tak pasal gaji yang tinggal ciput kena potong lagi. Ini bukan salah aku!.
Dia mengalih postur tubuhnya lalu memandang aku.
“Once broken consider sold”. Aku ucap begitu.
Namun wanita yang berbedak dan make up tebal itu buat muka tak bersalah. Aku pula yang rasa panas hati. Dia tarik muncung pula, dah serupa itik serati. Dahla muka serupa tepung gomak, dengan tak aslinya kerana nampak sangat plastik hasil cucuk botox sana sini.
“What?”. Dia ulang tanya.
 Hish…dahla buruk…pekak pulak tu!. Gerutu aku dalam hati.
“Miss dah pecahkan kristal ni. Miss kena bayar. Lagipun setiap barangan kristal yang mudah pecah memang kami letak ayat peringatan di situ. Once broken consider sold”. Aku ulang lagi ayat peringatan. Namun dia tetap mengeras disitu. Tak adapun riak bersalah.
“Kalau I tak nak bayar?”.
 Hish…ni macam ayat mencabar!
“Miss tak boleh buat macam tu. Miss dah pecahkan, wajib kena bayar”. Aku sudah naikkan volume suara beberapa pitch. Inikalau bakal hilang kerja sebab bertekak dengan pelanggan nasiblah Nurin Kamila ya…Huh...hati dah memberi peringatan pula!.

“You think I tak mampu bayar!. Setakat barang murah macam ni I mampulah”. Wanita tepung gomak itu bercekak pinggang.
Shira yang berada di kaunter bayaran sudah memanjangkan leher melihat aku yang sedang berdiplomasi dengan pelanggan yang tak faham bahasa ini. Nasib baik kaunter bayaran sudah cerah dari pelanggan. Kalau tidak, bakal tak lakulah kedai Cenderamata Heart ini sebab jurujualnya garang-garang belaka.
“Kalau Miss dah kata macam tu bayarlah. Buat apa nak bertekak dari tadi”. Bidas aku.
Dia sudah kecilkan matanya melihat aku. Marahlah tu!...........
Hmm…macamlah aku takut sangat dengan aksi mata kecilnya itu. Kemudian dia hentakkan kasut tingginya yang setebal 4 inci itu dilantai. Macam aku heran!…boleh blah. Aku pusingkan tubuh. Langkah aku hayun ke kaunter bayaran. Kristal yang pecah itu aku masukkan dalam kotak. Kemudian aku tekan harganya pada mesin bayaran.

“Honey!!!…can you pay the bills?”. Tiba-tiba dia sudah mengeluarkan arahan.
Serentak mata aku menghala pada lelaki yang berkaca mata hitam persis model itu berjalan ke arahku. Dia keluarkan wallet dari punggungjeans Mustang yang dipakainya. Tapi mata tak habis merenungku. Aku faham sangat walau dia berselindung dibalik kaca mata hitam itu sebabnya dia suakan terus wallet itu padaku.
“Sir, do you want to pay by cash or card credit?. So, which one sir?”. Aku tanya lagi sambil wallet miliknya aku buka. Berderet kad kredit serta wang kertas RM100 setebal 5mm itu.
Hmm…jaki betul aku kalau orang kaya bajet kacak berlagak sombong depan aku. Heran sangat dengan kaya dan kacaknya itu. Pantang tok nenek kalau kena sergah dengan orang kaya-kaya ini. Wajib mandi bawah jambatan ni!. Ish…teruk betul aku melalut.
“Oh…err…cash”. Dia rampas wallet dari tangan aku.
Apa dia fikir aku ni hadap sangat dengan wang ringgitnya tu. Sorry eh…Mr. Luqman Hakimi!. Sempat pula aku baca namanya pada Kad Pengenalan yang terdapat dalam wallet miliknya  itu.
“Shira, take over please”. Aku keluarkan arahan pula pada Shira yang jadi pemerhati disebelahku tadi. Aku hayun langkah masuk bilik stor. Tak boleh berlama dikaunter bayaran tadi. Peluh dah memercik didahi ini gara-gara tahan marah dengan mamat kaya bajet kacak dengan teman wanita tepung gomaknya itu.

AKU menyanyi-nyanyi kecil lagu Selena Gomez ‘Love U Like A Love Song’ di dalam bilik stor ini. Masuk pula Shira dengan senyum sengihnya.
“Kau masuk sini, siapa yang jaga kaunter?”. Aku soal pula. Mulut sambung menyanyi sambil tangan masih mengelap barangan Kristal itu.
“Vivian!”. Balas Shira.
Oh…anak buah Madam Chia. Desisku.
“Hah…duk tercegat apa, tolong aku lap Kristal ni lagi bagus”. Arahku lagi.
Shira sudah duduk bersila disampingku. Tangannya mula menari-nari di atas Kristal berbentuk hati itu dengan tuala bersih good morning sambil muka dimaniskan melihat aku.
“Senyum-senyum ni ada maknalah tu!”. Aku buat spekulasi pula. Shira sudah terangguk-angguk.
“Kau tahu siapa tadi wanita seksi tu?”. Shira soal aku.
“Siapa?”
“Model dan pelakon yang tengah naik tu. Kau tak kenal ke?”.
 Aku geleng kepala.
“Tak pernah tengok berlakon pun. Drama apa? Cerekarama apa?’.Galak aku menyoal sebab aku ni peminat tegar drama Melayu.
“Dia pelakon filemlah…drama tak main”. Balas Shira.
Aku cemikkan bibir. Hmm…patutlah aku tak kenal sebab aku ni bukan kaki wayang.
“Boyfriend dia kau kenal?”. Shira soal lagi.
Apa punya soalanlah. Kalau dah pelakon tu pun aku tak kenal inikan pula teman lelakinya. Aku jungkit bahu pula.
“Hot guy tu. Anak orang kaya. CEO Berjaya Corporations”. Balas Shira.
Aku garu telinga yang tiba-tiba rasa gatal. Malas betul kalau bergosip pasal kisah orang kaya. Tak ada faedah. Baik bercerita pasal pemanasan global ke?. Nilai RM yang semakin menurun ke ada juga faedahnya. Menambahkan ilmu pengetahuan. Aku buat tuli bila Shira sudah mulakan enjin bergosip kisah-kisah artis di dalam dan luar negara pula. Aku hanya terangguk-angguk macam belatuk sedangkan satu apa yang dicerita Shira tak masuk dalam kepala otakku.

LUQMAN Hakimi tak habis tersenyum. Bebayang gadis yang melintas didepan keretanya pagi tadi terlayar lagi dimatanya. Tak sangka gadis yang manis senyuman itu bekerja di Kedai Cenderamata Heart di Mid Valley ini. Rasa nak ucap terima kasih saja pada Andrea yang mendorongnya ke kedai itu. Kalau tidak, tentu gadis yang mula mendapat tempat dihatinya itu tidak ketemu. Kecilnya dunia dirasakan saat ini.
      “Why Luke?...Kenapa senyum macam tu?. Jangan kata salesgirl tu buat hati awak bergegar hebat”. Andrea sudah mula sakit hati melihat  Luqman Hakimi tak habis tersengih.Sejak keluar dari Kedai Cenderamata Heart itu tadi sengihannya tidak juga pudar.
      “If I say yes,you nak buat apa?”. Luqman Hakimi galak menyoal Andrea calon menantu pilihan mama alias Puan Sri Khalida itu.
      “Nothing!”. Balasnya ringkas.
 Namun dalam hati usah cakaplah. Sudah membahang rasa marah. Tak mungkin Luke lelaki terhangat di Malaysia merangkap boyfriend dan kad kredit bergeraknya ada hati dengan salesgirl kampung tu. Hish…never!.
      “I rasa salesgirl tu dah buat I jatuh hati”. Luqman Hakimi cuba membakar hati Andrea. Hendak lihat aksi Andrea calon menantu mama cemburu atau tidak.
      “I tak fikir you boleh buat dia jatuh hati pada you”. Andrea sudah mencabar.
Sebenarnya sengaja dia berkata begitu. Tak mungkin Luqman Hakimi ada hati pada jurujual kampung tu. Bukan citarasa Luke. Citarasa Luke, gadis macam dia!. Pretty and hot!.
      “Kalau I berjaya pikat dia,you nak buat apa?”
      “I tinggalkan you”. Andrea menjawab yakin.
Luqman Hakimi sudah membulatkan mata. Nampaknya pucuk dicita ulam yang dia dapat. Andrea memang tak termasuk dalam senarai gadis yang boleh menggetarkan naluri kelakiannya. Buat stok pegang-pegang dan pandang-pandang bolehlah. Lebih pada tu memang buat dia rasa nak muntah. Dia tahu dia pun bukan kuat iman pun. Tapi tak adalah selama berkenalan dengan perempuan jenis Andrea ini sampai nak dibawa ke tempat tidur. Gila apa!. Tak pasal status Tan Sri Abdullah Hisyam terbang melayang macam kertas ditiup angin akibat gosip buruk pasal kelakuan anaknya. Tapi buat dia musykil sampai ke hari ini, apa yang Andrea dah guna-gunakan mamanya sampai Andrea boleh dibuat calon menantu. Huh…sungguh tak sesuai!.
“Okey…done!”. Tanpa banyak fikir Luqman Hakimi sudah membalas.
Suka sebenarnya dapat membebaskan diri dari Andrea yang sudah serupa pacat menghisap darahnya. Kemana saja asyik hendak shopping. Sudah banyak wangnya yang dilaburkan buat Andrea tanpa sebarang faedah pun. Namun nak jaga hati mama punya pasal, segala kemahuan Andrea diturut.
“Tapi kalau you gagal pikat dia, you kena kahwin dengan I”. Andrea menetapkan syarat pula. Ingat senang begitu  saja dia nak lepaskan lubuk emas itu. Dia bukan bodoh sangat nak menetapkan syarat yang tidak membawa untung buat dirinya.
 Luqman Hakimi pula yang tidak keruan. Andai dia gagal, nampaknya dia akan terikat terus dengan pacat ini seumur hidupnya. OMG!...bagaimanapun dia mesti menang pertaruhan ini.

AKU membelek jam dipergelangan tangan yang sudah menginjak ke angka 10 malam. Nampaknya kerja sudah beres. Tunggu masa hendak balik saja. Selepas pastikan segalanya baik, aku dan Shira mula melangkah keluar dari Kedai Cenderamata Heart ini. Urusan menutup kedai terserah pada Madam Chia sendiri.
“Nanti sampai rumah, kita singgah beli burger Abang Zek kejap. Dahlama tak makanlah. Kempunan”. Ujar Shira. Aku  mengangguk tanda setuju dengan permintaan Shira itu.
Abang Zek membuka warung burgernya di tingkat bawah Flat Seri Cempaka tempat aku menyewa ini. Sudahlama aku  menyewa semenjak zaman belajar lagi. Cuma sekarang aku menyewa dengan Shira bersama junior UMKL. Kawan-kawan lama semua dah balik kampung. Hanya aku saja yang masih bertahan duduk di Kuala Lumpur ini.
Matlamat aku selagi tak dapat kerja yang bersesuaian dengan tahap kebijaksanaan aku, Memang aku tak akan balik kampung. Dah banyak kali Tok Wan dan Mak telefon suruh aku balik. Tapi tahu sajalah…akukan jenis  degil.
Alkisahnya kenapa aku jaki dengan orang-orang kaya ini. Sebenarnya ada hubung kait dengan diri aku juga. Ayah aku tinggalkan mak aku masa aku masih dalam kandungan lagi. Nanar mak aku ditinggalkan gantung tak bertali. Rupanya mak aku adalah isteri kedua yang dikahwini secara rahsia.
Selepas isteri pertama dapat hidu yang ayah aku nikah lain, terus dia gunakan kuasa veto minta ayah aku tinggalkan mak aku. Rupanya ayah aku ni menantu orang kaya. Sebab tu aku benci sangat dengan orang kaya. Apa dia orang ingat dengan kekayaan yang ada boleh buat sesuka hati pada orang miskin macam kami. Aku pun tak pernah tahu rupa ayah aku tu macamana. Maklumlah dia tinggalkan mak  aku masa aku  masih dalam perut mak lagi.
Lepas tu mak dan tok wan aku pindah ke Kedah. Beli tanah dan hidup ditempat baru. Ramai juga yang berkenan dengan mak aku dan berhajat nak buat isteri. Tapi mak aku dah tawar hati. Lagipun dia tak mahu aku berayah tiri. Nasib baik aku ada tok wan. Dia saja tempat aku bermanja. Tempat aku menumpang kasih seorang ayah.
Kesian mak dan aku!. Sebab apa yang berlaku pada mak aku itulah buat aku alergik dengan orang kaya. Bagi aku mereka ini memang sengaja nak susahkan hidup orang susah yang sedia payah macam hidup aku ini.
Terlopong mulut Shira bila aku berhikayat kisah kenapa aku tak suka dengan orang kaya. Banyak kali aku teguk air masak dalam gelas kerana kering tekak bercerita perihal aku pada Shira. Selama ini memang aku tak pernah buka mulut pun bercerita kisah  hidup aku pada sesiapa pun. Entah kenapa hari ini rajin pula mulut aku bercerita. Habis 2 biji burger Abang Zek aku baham sambil ralit bercerita pada Shira.
“So… lepas ni jangan tanya lagi pasal apa aku tak suka orang kaya?”. Aku beri amaran pada Shira pula. Terkebil-kebil minah itu mendengar arahan aku.
“Kalaulah tiba-tiba ada anak orang kaya jatuh hati dengan kau…apa kau nak buat?”.
 Aku ketawa terkekeh-kekeh mendengar soalan cepumas dari Shira. Memang cepumas sungguh sebabnya tak akan ada anak orang kaya yang boleh jatuh hati dengan aku. Merepek sungguh soalan.
“Kau ni mamai ke apa?. Cuba fikir logik. Tang celah mana anak orang kaya nak jatuh hati dengan aku. Kerja pun kat kedai cenderamata je. Jadi salesgirl. Siapa nak pandang”. Aku balas untuk soalan tak logik dari Shira. Terkulat-kulat minah tu kena sembur dengan aku. Yalah buat aku moody  untuk soalan yang tak berapa nak bijaksana itu.
Lepas penat bercerita dan mengisi perut aku masuk ke dalam bilik yang aku kongsi dengan Shira. Apa lagi perut dah kenyang, solat Isyak pun dah selesai. Tinggal nak buat tahi mata saja lagi. Esok kena bangun macam biasa. Pastikan sebelum pukul 10 pagi dah terpacak depan Kedai Cenderama Heart untuk memulakan tugas semula.
‘Hish…bilalah kerja yang bersesuaian dengan kebijaksanaan aku ni nak menjelma!’. Dalam pada itu sempat pula aku bermonolog.
Kemudian aku menadah tangan membaca Surah 3 Qul, Ayatul Kursi dan doa tidur sebelum mata dipejamkan. Bukan apa, mak dah pesan dari kecil lagi. Kalau nak hindar mimpi buruk dan gangguan syaitan wajib amalkan apa yang aku baca tadi. INSYAALLAH, kita pasti dapat tidur dengan berkualiti sekali.

LUQMAN  Hakimi menelek wajah dan tubuhnya dicermin. Sesekali dia membuat aksi seperti Mr. Universe nak masuk bertanding. Badannya tegap, muka kacak, tinggi ala-ala model, duit banyak. Pendek kata tak ada yang kurang. Kalau nak pikat minah jurujualitu pasti semudah makan  kacang pistachio.
“Sekali petik mudah je dia tergolek depan kaki aku.” Bangga dan yakin betul dia dapat memikat gadis jurujual itu.
Dengan sekali lompat dia sudah terguling di atas tilam empuk bersaiz king itu. Tangan diletakkan di bawah  kepala. Mula membayangkan strategi hendak memikat gadis jurujual itu. Dia pun tak tahu dalam banyak-banyak gadis kenapa dia boleh sahut cabaran Andrea hendak memikat gadis jurujual itu.
Adakah sebab dah jatuh hati dengan senyumannya masa kat traffic light pagi tadi?. Hmm…susah betul nak faham dengan hati ini. Luqman Hakimi memegang dadanya pula. Rasa berdebar  saat ini bila setiap kali otak fikir pasal gadis jurujual itu.
“Tapi dia salesgirl je…tengok cara macam orang susah. Belajar pun tak tinggi mana. Hish…bukan taste aku tu!”. Dia merungut pula.
‘Tapi ini je cara kau nak lepas dari Andrea. Ala…lupakanlah pasal tu. Pikat je sampai dapat. Bila dah dapat, kau memang dah menang dalam cabaran ini. Soal salesgirl tu kau fikirlah nanti. Buat apa nak serabut perut pula’. Hah…muncul pula kata hati yang memberi idea-idea yang bernas.
Luqman Hakimi sudah memejamkan mata. Sekarang saat untuk tidur. Esok mulakan misi mengurat gadis jurujual itu. Dia koyak senyum pula.

1 comment: