Thursday 26 February 2015

PROLOG - BUKAN KEKASIH TETAPI ISTERI KARYA AILAH DIELA




PESAWAT yang sedang terbang naik ke udara Rizza perhatikan sehingga hilang dari pandangan. Walaupun bunyi itu membingitkan telinga, namun itulah yang sering kali menaikkan semangatnya.
Bergelar kapten dan menjadi juruterbang pesawat pejuang TUDM, bukanlah sesuatu yang mudah tetapi itulah impiannya sejak dulu.
“Kerut-kerut kening apahal? Kau dah la tak berapa nak kacak. Berkedut dahi tu, lagi la bertambah tak kacak.” Tegur seseorang dan serentak dengan itu satu tumbukan perlahan singgah dibahunya.
Rizza sengetkan bibir. Tak perlu nak berpaling kerana dia tahu hanya ada seorang manusia yang tak boleh tengok dia bersenang lenang.
“Kau kalau tak kacau ketenangan aku, tak boleh ke?” Marah Rizza turut membalas kembali satu tumbukan di atas bahu lelaki yang kini sedang menayang sengih ke arahnya.
Zarif Ihsan, insan yang sering muncul dalam hidup dia tak kira siang atau malam. Lelaki itulah sahabat baik, teman suka dan duka dia sedari dulu.
“Ketenangan apanya kalau tempat bingit macam ni? Kau kalau nak tenang, pergi balik rumah. Berdengkur. Ataupun makan nasi. Wah! Heaven!!” Kepala dengan rambut separa botak itu terdongak ke atas. Memandang langit dengan mata terpejam. Heaven la sangat kononnya!
Rizza mencebik.
“Kau jadi ke nak balik jenguk papa kau hujung minggu ni?” Zarif tiba-tiba ubah topik
Rizza angguk sekali.
“Jadi. Kak Long aku bersungguh sangat. Alang-alang balik, bolehlah aku pergi jumpa perempuan yang kononnya papa aku cinta mati sangat tu.”
“Kau yakin ke memang perempuan tu jadi penyebab semua ni?”
I don’t know. Tapi kawan aku ada cakap, sekarang ni memang perempuan itulah yang papa aku usung ke mana-mana.” Rizza angkat bahu.
Dia sendiri tak pasti sama ada perempuan itu adalah perempuan yang sama menghancurkan kebahagian keluarga dia ataupun tidak. Apa yang dia pasti, itulah perempuan yang paling rapat dengan papanya sekarang ini.
Selama ini dia langsung tak pernah berminat untuk ambik tahu siapa perempuan simpanan papa. Tetapi bila dia dapat berita yang papa jatuh sakit disebabkan perempuan tu, dia tak boleh berdiam diri. Sampai begitu sekali papa sayangkan perempuan tu, sehingga sanggup menyeksa diri sendiri sebab ditinggalkan kekasih hati.
Agaknya perempuan tu dah jumpa mangsa baru yang lebih kaya, sebab tu la perempuan tu tinggalkan papa. Nur El Zara, itulah nama yang disampaikan kepada dia sebagai kekasih hati papanya.
Nur El Zara... kau tunggu aku pulang. Tahu la nasib kau nanti.
Ya! Dia akan pulang. Setelah hampir setahun dia tidak menjenguk Tan Sri Rahman Syah, dia terpaksa kembali. Kembali hanya kerana satu nama, Nur El Zara.

1 comment:

  1. Salam.. masih ada jual lagi ke novel ni? Jika ada, bagai mana utk dapatkan? Di kedai buku takde stok mrk kata. Tq untuk info

    ReplyDelete