Tuesday 24 February 2015

BAB 2 - ENCIK FAYED MY MAN KARYA DILLA AHMAD



Aku tenung langit gelap di atas sana. Tiada bintang pulak malam ini. Mata pandang pada orang sekeliling. Ramai pulak mamat-mamat lepak kat depan 7-Eleven ni. Tak kisahlah, asal jangan kacau aku sudah! Aku cuba sebenarnya tidak mahu mengingatkan apa yang terjadi di ofis hari ini.
Puas sudah hati aku cuba mengatakan yang Encik fayed itu hanya bergurau dan cuma nak mengelakkan dirinya dari Cik Liyana, minah koperat itu. Tapi macam semakin kuat pulak hati aku macam nak melencong keterujaan. Ya, aku memang suka dia. Setakat itu saja.
Big Gulp yang aku beli di 7-eleven tadi aku sedut sampai habis, kemudian aku campak cawan kertas itu ke dalam tong sampah. Lebih baik aku balik sekarang sebelum abah yang bekerja sebagai pemandu teksi balik rumah. Enjin motor aku hidupkan. Aku panjat motor dan mula nak bergerak bila sebuah motor Kawasaki Ninja hijau berhenti betul-betul di sebelahku, mengejutkan aku.nasib baik aku sempat brek. Kalau tidak,memang kemek motor kapcai aku. Huh!
Penunggang motor besar itu pandang aku buat beberapa ketika. Apa? Nak marah aku ke? Apa salah aku? Aku sudah pandang dia semacam. Terus helmet dia yang bertutup wajah itu di tanggalkan dari kepala. Rahang aku hampir jatuh bila melihat dia. Erk! Encik Fayed Arya? Naik motor berkuasa tinggi? Apa dia buat malam-malam kat sini? Dia yang pandang aku macam tak puas hati itu turun dari motornya.
“Kenapa awak macam mengelakkan diri dari saya, Cik Nur? Saya ada buat salah kat awak ke?” tanya Encik Fayed, memegang handle motor aku.
“Mana ada saya mengelak, Encik Fayed… saya biasa aje. Lagi pun sejak bila pulak encik rasa apa yang saya buat itu penting? Apa saya rasa, apa yang saya buat tak ada kena-mengena dengan encik. Encik jangan bimbang ya.” kataku, nak mengelak.
“Dah malam ni. Nampak macam nak hujan aje. Baik encik balik saja. Nanti apa-apa susah…” kataku lagi.
“Are you worry about me, Cik Nur?” tanya Encik Fayed pula, sudah senyum senget.
“Huh?” Aku pula buat muka pelik tengok dia. Aku cakap lain, dia cakap lain. Aku pun tak faham. Dan kemudian, setitis air dari langit jatuh terkena hidung aku dan muka dia. Serentak kami mendongak ke langit dan… serta semerta saja tanpa dapat di tahan hujan turun dengan lebatnya.
Kami cepat-cepat menolak motor masing-masing ke tempat teduh. Nak kata tempat teduh pun tak jugak. Kami cuma meletakkannya di tepi kedai dan berlari anak menumpang teduh di kaki lima kedai 7-Eleven itu. Sesekali angin dengan hujan bertiup kuat, menyejukkan suasana malam itu. Aku pandang kosong pada kereta yang bergerak perlahan di dalam hujan lebat itu. Sneakers aku sudah terasa lembab di kaki.
Encik Fayed hanya memeluk tubuh sambil bersandar ke dinding dan memandang ke langit, memerhatikan hujan. Rambut aku dan rambut dia sudah basah. Separuh baju aku juga basah. Harap-harap cepatlah hujan berhenti. Aku memerhatikan air dari lopak-lopak yang terbentuk.
“Kalau awak marah saya sebab saya cakap yang awak tu bakal isteri saya depan Ci Liyana tu, saya minta maaf. Tapi memang saya sengaja cakap macam tu depan dia. Saya tak mahu dia ada rasa apa-apa terhadap saya. Saya tahu dia ada hati dekat saya. Tapi,jawapannya NO. Saya tak boleh terima dia. Hati saya yang tak boleh nak terima dia…”
Aku diam mendengar luahan rasa hati dia. Salah dia ke kalau Cik Liyana sukakan dia? Salah dia ke kalau ada perempuan yang sukakan dia? Aku pandang dia yang sedang meraup muka dan rambutnya yang basah. Rambut basah pun masih nampak kacak. Aku hela nafas. Susah hati aku macam ni.
“Kalau ada gadis lain yang suka dekat encik, apa encik nak buat? Encik terima dia tak?” tanyaku, cuba duga hati dia. Manalah tahu ada peluang aku, kan? Huh!
Dia menoleh dan pandang aku beberapa detik. Kemudian memandang hujan semula. Diam dia menandakan hati dia tidak mahu menerima sesiapa lagi kot. Muka dia nampak kosong saja. Tak dapat nak aku baca apa yang ada di fikirannya kini.
“Jom kita couple!” Mulutku tiba-tiba bersuara, sebelum otak aku kata jangan.
Encik Fayed pantas menoleh dan pandang aku. Matanya tidak berkelip.
“Daripada kita jadi couple, baik saya pinang awak terus! Dah sure awak tu saya yang punya nanti!” kata Encik Fayed pula, tersenyum lebar padaku sambil angkat-angkat kening.
“Huh? Betul ke?” Aku sudah teruja. Terus dia ketuk dahi aku dengan jari telunjuknya. Dia bergurau ajelah tu. Aku sudah mencebik sambil gosok dahi.
“Nampak macam hujan dah reda sikit ni. Jom balik!” ajaknya, seraya sudah melangkah ke tempat motor kami. Tapi bila dia tengok aku masih tidak bergerak, dia menghampiriku semula.
“Kenapa?” tanya dia.
“Encik Fayed baliklah dulu. Saya masih nak tunggu lagi kat sini. Sekejap lagi saya baliklah.” kataku sambil memandang hujan yang mula agak reda sedikit. Tapi kalau aku balik, memang kuyuplah.
“Jangan nak mengada ya, Cik Nur. Awak tu perempuan. Sorang pulak tu. Kalau jadi apa-apa macam mana? Siapa yang susah? Saya jugak sebab nak kena jadi saksi di tempat kejadian pulak. Dah, jom balik.” Dia terus tarik lengan aku menuju ke motor kami. Helmet aku di hulurkan, suruh aku sarung cepat. Aku menyambutnya tapi tak sarung lagi ke kepala.
“Encik…”
“Okay, kita couple. Mulai sekarang awak awek saya. Saya akan jaga awak baik-baik. Sampai awak akan suka dengan saya. Jangan marah saya pulak nanti kalau saya sibuk nak kongkong awak nanti.” katanya lagi, tersenyum lebar macam suka sangat dapat kenakan aku.
“Encik Fayed, saya…”
Dia terus ambil helmet aku dan menyarungkan ke kepalaku. Kedudukan kami sangat dekat.
“Since you are my girl friend,I will treat you right. Jangan bantah cakap saya. Hujan dah berhenti dah ni. Tak payah nak tunggu. Suka ke kalau kena ngurat dengan mamat-mamat tu?” tanya Encik Fayed, perlahan sambil menjeling ke arah sekumpulan lelaki yang duduk lepak tepi kedai 7-Eleven itu sambil memetik gitar.
Wah, belum apa-apa bos aku ni dah menunjukkan kejelousannya? Erk, ada ke ayat macam tu? Tapi kenapa hati aku suka sangat ni?

No comments:

Post a Comment