Thursday 26 February 2015

ENCIK FAYED MY MAN KARYA DILLA AHMAD

BAB 3




"Sayang,buatkan saya kopi.."Kata Encik Fayed,ketika melintas di hadapan mejaku pagi tadi.Bukan setakat pagi tadi saja,malah sepanjang hari itu dia asyik bersayang-sayang dengan aku saja sampai aku pun naik malu dengan Kak Nurul.Kak Nurul dah pandang aku semacam saja sambil angkat kening  kat aku.Aku pun hanya senyum hambar dan tunjuk lambang 'peace' aje kat dia.


"Kenapa dia panggil kau sayang,ya Nur?"Tanya Kak Julia,macam pelik.Aku tak cakap apa-apa.Takut nanti dorang cakap aku ni perasan dan ada perasaan dengan bos!

"Bos nak bergurau aje tu,Kak Ju.."Balasku,bersahaja.


"Sayang,where's y coffee?"Tanya Encik Fayed,yang kini sudah berdiri di depan bilik dia sambil bercekak pinggang dan pandang tepat kat aku.Cepat-cepat aku bangun dan terus melangkah ke pantri.

Haila,bos aku ni biar betul..Dia memang sengaja nak kenakan aku.Tulah,aku dengan mulut aku yang tak tahu malu ni.Sekarang dia dah buat 'bahan' nak kenakan aku saja.Aku menghela nafas panjang.Tapi takkan dia senang-senang nak bersetuju dengan permintaan bodoh aku tukan?

"Dah,jangan nak buat muka berkerut macam tu.."Tiba-tiba satu suara garau menegur aku dari belakang.Aku toleh.Encik Fayed masuk dan menarik salah satu kerusi di dalam pantri itu lalu melabuhkan punggungnya.Matanya tunak memandangku.

"So,what do you think?Okay tak saya pegang watak teman lelaki awak?"Tanya Encik Fayed.Aku cuma bagi jelingan saja.Aku kacau kopi untuk dia dan kemudian bawa mug itu dan letak di hadapan dia.

"Encik memang sengaja,kan?"Tanyaku,sambil menyilang tangan ke dada dan pandang dia dengan muka serius.Dia cuma senyum saja.

"Sengaja apanya?Kitakan couple..Mestilah kena bersayang dengan awak.."Dia senyum lagi sambil menyisip kopinya perlahan."Beside,you single and I single..should be no problem,kan?"

"Sayang,kurang manislah.Pahit.Tambah gula sikit lagi,please..."Tambah Encik Fayed lagi.Mengada betul bos aku ni.Tapi aku buat juga.Aku ambil semula mug dia,pergi ke kabinet dan tambah sesudu kecil lagi gula,kacau dan letak balik depan dia.Dia ucap terima kasih kat aku.

"Saya main-main aje masa cakap ajak couple tu.Saya cuma nak duga hati encik yang kering tu.Kalau cik Liyana yang cun tu.."

"Cun ke minah tu?"Potong Encik Fayed,mendatar.

"Cunlah.Daripada saya yang comot ni..."Balasku,sedar diri.Dia sengih."Kalau Cik Liyana yang cun tu pun tak boleh nak pikat hati encik,apalagi orang macam saya yang tak punya apa-apa ni.."Sambungku lagi.Buat beberapa ketika mata coklat Encik Fayed merenungi aku,tak berkelip.Entah apa yang dia fikirkan tentang aku pun,aku tak tahu.Aku mula rasa tak selesa bila mata itu semakin redup dan aku pula rasa macam lemah dah nak berdiri.


"There you are,Fayed Arya.I was looking for you!"Satu suara memecahkan keheningan tadi.Kami serentak memandang ke pintu dan wajah Encik Arie Aryan,abang Encik Fayed,sedang memandang kami.Dan,yang membuatkan aku terkejut wajah Cik Liyana juga muncul bersama dia.Kenapa aku rasa tak sedap hati ni?

"Let me introduce you..this is Liyana.My wife's cousin."Kata Encik Arie,kedengaran gembira sambil menoleh pada Cik Liyana di sebelahnya.Aku dan Encik Fayed berpandangan.

"I know her.."Kata Encik Fayed,bersahaja."Kami dah berjumpa beberapa kali pasal projek mega tu.But I didn't know she had a relation with Kak Dina."Sambung Encik Fayed lagi dengan muka serius.

"Yes,abang Arie.Kami dah pernah berjumpa sebelum ni."Balas Cik Liyana,tersenyum pada Encik Fayed.Tapi tiada balasan dari pihak bos aku tu.Kemudian mata dia memandangku dan dahi berkerut sedikit.Baik aku belah dari sini sebelum apa-apa yang tak diingini terjadi.

"Bos,saya keluar dulu."Kataku pada Encik Fayed,perlahan.Aku tunduk dan melangkah hendak keluar dari pantri itu bila lenganku di tarik perlahan.

"You,yang ikut Fayed hari tu,kan?"Tanya Cik Liyana,merenung tajam padaku.Aku pandang Encik Fayed.Kemudian pada Cik Liyana dan mengangguk.Dia kemudian tersenyum sinis.Mata Encik Arie sudah pandang aku tak berkelip.Memang abang Encik Fayed ni terkenal dengan garang dia.Aku pun naik kecut bila dia renung tajam aku macam tu.

"Ya.Dia yang follow I hari tu.Kenapa?Ada masalah dengan you ke?"Tanya Encik Fayed,selamba dan tajam merenung wajah Cik Liyana.Encik Arie pula aku lihat sudah nampak kebingungan.


"Wait a second.I don't understand.Cik Nur,kenapa awak ikut Fayed?Awak dah jadi PA dia ke?Mana Puan Nurul,PA you,Fayed?"Tanya Encik Arie.


"Dia EL hari tu.Pergi check up and not feeling well.Diakan pregnant.So,I ajak Cik Nur ikut I to accompany me,Salah ke?"Tanya Encik Fayed,seakan bengang.Cik Liyana tunduk.Aku yang tercegat kat situ tak tahu nak tunggu atau pergi.Encik Arie dah pandang aku semacam.


"Err..kalau tak ada apa-apa,saya pergi dulu.."

"By the way,Cik Nur...Congratulations,sebab bakal menjadi isteri Encik Fayed!"Kata Cik Liyana,bagai sengaja berkata begitu di hadapan Encik Arie.Aku dan Encik Arie sudah terkejut.Tapi Encik Fayed pula nampak relaks saja sambil minum kopi dia.


"What!!"Suara Encik Arie sudah bergema di setiap ruang pantri itu.Aku pula cepat-cepat melangkah pergi.Tak nak aku tunggu lama kat situ.Encik Fayed,encik pandai-pandailah uruskan masalah tu.Saya belah dulu.Kakiku terus aku bawa ke tandas wanita.Habis...habislah aku kali ini...




No comments:

Post a Comment