Wednesday 24 September 2014

ALASAN UNTUK SETIA BY ADZRA SUE


BAB 6
https://www.facebook.com/eizan.ezan.3?fref=nf


“Ibu tengok. Lilis dah lama tak pergi kelas latihan? Asyik sibuk dengan Nasrul aja?”
“Tak apalah ibu.... Dua tiga hari lagi, Liss pergilah. Kelas tu tak penting sangat pun. Liss pun dan sampai tahap 'Dan 2'. Memadailah untuk diri sendiri. Tak berhajat pun nak naik peringkat tinggi lagi”
“Tak teringin nak jadi Sifu? Apa orang kata.. jadi mahaguru?”
“Ish... jauh sangat nak capai tahap tu, ibu. Tak sanggup rasanya..... Liss pergi kelas hanya nak belajar teknik-teknik yang lebih mantap”
“Ialah tu. Minggu lepas waktu beg ibu kena ragut, Lilis tergamam jugak, kan?” Ibu ketawa dan aku sambut ketawa ibu. Ya lah.... mana aku tak terkedu, secara tiba-tiba saja budak lelaki ragut beg ibu. Aku pula sedang sibuk meninjau kereta Laila.
“Sebut pasal tu... Ibu jangan beritahu makcik Salbiah yang Nasrul ragut beg ibu ya? Liss bohong kata yang Nasrul tolong Liss tangkap peragut beg tangan ibu”
“Kenapa Lilis tipu macam tu?”
“Liss tak sampai hati. Ibu tengoklah keadaan makcik Salbiah masa tu...”
“Tak sangka anak ibu ni baik sangat hatinya”
“Ibu pun, apa kurangnya. Lagiiiiii..... baik hati. Liss sayang ibu..” Aku peluk lengan ibu dan lentokkan kepalaku di bahunya. Ibu ketawa perlahan.



  DALAM sibuk bersembang dengan Laila sebelum kami memulakan latihan untuk peringkat Kyu (permulaan), Desi yang baru sampai melambai ke arah kami. Aku dan Laila biasanya menjadi tenaga pengajar untuk anak-anak kecil yang rata-ratanya dalam lingkungan enam hingga ke lapan tahun. Selepas sesi mereka selama dua jam, barulah giliran kami pula berlatih bagi memantapkan lagi teknik-teknik seni mempertahankan diri karate-do 'Shotoshinkai' yang kami ceburi sejak di sekolah menengah lagi.
“Lilis.... lama kau tak datang berlatih? Apa yang sibuk sangat kebelakangan ni?” Desi terus mengasakku dengan pertanyaan.
“Ada hal kecemasan sikit. Mak saudara aku sakit, aku kena selalu ulang alik hospital”
“Ooo... eh korang tahu tak., aku ada dengarr desas-desus hari ni ada 'Sensei' (Guru Senior) baru yang join kelab kita. Orang luar... baru pindah agaknya area kita ni. Muda beb! Barulah rasa seronok nak berlatih!”
“Siapa?” Laila teruja dengan perkataan “Muda” yang disebutkan Desi. Omak aihhh! Laju bebenor si Desi dapat cerita. Padanlah seemenjak dulu lagi kami gelarkan dia 'CNN'. Hehehe....
“Entah!. Aku tak tahu siapa. Tak kisahlah... asalkan tak tua macam “Shihan” (Mahaguru) yang kita ada sekarang. Macam dah tak larat dah!” Desi membebel.
“Kau nih.. tak baik tau! Shihan Low tu, dari mula-mula kita daftar masuk, dia dah mengajar. Kan ada anak lelaki dia boleh jadi Shihan jugak?” Aku memarahi Desi. Teruk sungguh perangainya.
Seorang demi seorang anak kecil mula duduk dalam bulatan seperti kebiasaannya. Hampir dua puluh oramg hari ini. Cukuplah untuk aku memulakan pemanasan dulu. Seperti biasa, anak-anak kecil yang memakai 'Dogi' (pakaian seragam) putih dengan 'sabuk' (tali pinggang) yang juga berwarna putih suka kalau dapat berlari dari hujung dewan ke hujung satu lagi secara bergilir-gilir. Riuh-rendah suara mereka seperti dalam acara temasya sukan. Aku juga turut ketawa gelihati melihat telatah mereka yang mencuit hati. Serta-merta aku teringatkan Wawa dan Nasuha.
Tahun depan bila Wawa sudah mencecah umur enam tahun, aku mahu heret mereka belajar karate seperti kanak-kanak di dewan 'Muhibah' ini. Tentu mereka seronok dapat berjumpa kawan baru.
Arahan untuk memasuki barisan, aku jerit dengan lantangnya dan mereka mula membentuk dua barisan. Faham dengan peraturan dalam karate, serentak anak-anak kecil melakukan 'Osu' sebagai salam sebelum memulakan latihan. Duduk dan membongkok ke lantai dan kemudian bangun berdiri tunduk kepadaku dan juga Laila.
Selama dua jam, basic Dachi (kuda-kuda) dipraktiskan semula dari awal Fudho Dachi sehinggalah ke Zenkutsu Dachi. Anak-anak ini cepat lupa dan harus diulang teknik Dachi stiap kali memulakan kelas latihan. Setengah jam terakhir, barulah Laila beralih kepada teknik pukulan lurus (Tsuki).
Dipenghujung masa latihan, kelihatan ibu-bapa masuk ke dewan untuk menjemput anak-anak mereka. Tidak mengganggu kami, para ibu-bapa berdiri di depan pentas dan hanya menunggu kelas ditamatkan. Aku bertepuk tangan meminta mereka membentuk barisan semula. Laial mengucapkan selamat tinggal dan seorang demi seorang bergerak ke arah kami dan menunduk hormat dan mereka mula meninggalkan gelanggang latihan. Aku dan Laila saling berpandangan dan tersenyum.
Ada setengah jam untuk kami berehat sebelum memulakan latihan. Seperti biasa kami bertiga duduk ditepi gelanggang meneguk air mineral yang aku ambil dari beg sandangku. Dewan mula didatangi para-para pelatih kelab Shotoshinkai di bawah naungan Shihan Low. Ada yang masih muda berumur belasan tahun dan ramai juga yang sudah berusia melebihi tiga puluh tahun. Malangnya, kebanyakan dari mereka adalah terdiri dari kaum lelaki. Jadi... kami bertigalah ahli wanita yang paling senior di sini.
“Lilis... eh.... macam kenal je 'mamat' tu?”
“Siapa?” Aku berpaling ke belakang cuba mengamati lelaki yang sedang berbuai dengan Shihan Han... anak kepada mahaguru kami, Shihan Low. Tak nampak pula wajahnya kerana dia sedang membelakangi kami.
“Tu... bukan ke.. eh! Rizman la! Dia ke 'Sensei' baru kita? Wah! Handsomenya dia pakai Dogi. Aku tergoda, weh!!!” Desi mula menunjukkan aksi gediknya.
“Betul ke Rizman tu? Aku tak nampak muka dia lah! Entah-entah orang lain kut. Kau tu... semua lelaki kau nampak macam dia” Aku menafikannya. Macam tak logik aja, lelaki yang tak berapa 'tua' seperti Rizman sudah bergelar Sensei?
“Betul la kau... Rizman tu. Aku ingat lagi dia..!” Laila menambah. Nampaknya kedua-dua rakanku ini sudah tergoda dengan Rizman.
Rizman...., dialah lelaki yang telah menolong mendapatkan beg ibu yang dibawa lari oleh Nasrul.
“Alah.. tak kisahlah siapa dia! Yang korang teruja sangat ni, kenapa?” Aku kerutkan dahi melihat kedua-dua aksi kawanku ini.
“Handsome siot!! Minggu lepas kami borak-borak masa tunggu kau, tak ada lah pulak dia bagitau dia nak join kelab kita. Cara dia bercakap, cara dia pandang aku.... cair beb!” Aku tergelak. Begitulah sikap Desi! Mudah sangat jatuh cinta pada pemuda tampan. Kalau tak silap aku, sudah empat kali dia bercinta dan tak ada satu pun yang kekal. Kini, dia kembali solo. Laila pula sudah ada kekasih hati semenjak kami di kolej lagi.

No comments:

Post a Comment