Thursday 25 September 2014

TRIPLETS LOVES : MY HANDSOME NERD BY BALDU MERAH



 BAB 2


 



LELAKI itu menapak laju ke perkarangan kawasan kegemarannya.  Ya, memang semua keperluan di sini tersedia khas untuk dirinya sendiri. Bukan dia meminta, cuma itu yang dimahukan oleh ibunya. Perpustakaan yang tersedia khas di ruangan bawah tanah rumahnya ini lengkap dengan pelbagai kemudahan. Buku-buku yang terkini dan mengikut keperluan tuntutan bidang yang diambilnya sentiasa ada. Dia cukup bersyukur dengan kelebihan yang dimiliki ibunya. Alhamdulilah, baru-baru ini ibunya tersenarai dalam “Malaysia`s 10 Richest List”. Dia turut menumpang bangga dengan pencapaian ibunya itu. 

Namun, ada kalanya dia rasa rimas juga apabila disebabkan kekayaan itu, muncul wanita-wanita gedik yang datang kepadanya. Dia bukan bodoh untuk menilai. Mereka itu hanya mahukan wangnya sahaja. Oopss..bukan wangnya. Wang ibunya. Ibunya yang berharta, bukan dia.

            Macbook Pro With Retina Display berwarna putih itu diletakkan kemas di hadapannya. Papan kekunci ditekan, dan jarinya mula menaip-naip aksara di situ. Dia perlu menyiapkan proposal kajiannya sedikit demi sedikit. Dia tidak suka kerja bertangguh. Tidak elok baginya. Matanya beralih ke arah buku di sisinya. Buku yang berkaitan dengan perniagaan itu diolah menjadi rujukan untuknya menulis.

TING!

            I-phone 5S-nya berdering meminta-minta dirinya untuk mengangkat dengan kadar segera. Oh ya, dia tidak suka menggunakan lagu sebagai nada deringnya. Baginya cukup serabut. Lebih elok menggunakan nada dering yang sudah sedia ada tersedia. Bahkan, jika ditanya tentang lagu-lagu pada masa kini, pasti dia perlu membuat kajian dahulu tentanG lagu-lagu itu. Dia sendiri tidak tahu. Dia bencikan hiburan. Baginya itu perkara yang melalaikan. Huh!

Tugasannya dihentikan seketika. Dia menjengah ke skrin, lalu melihat gerangan si pemanggil. Bibirnya mengukir senyum. Nampaknya wanita yang dicintai sedang berada di hujung talian. Dia mula meletakkan telefon itu di telinga lalu memberikan salaman penuh mesra.

“Assalamualaikum ibu..”

“Waalaikumusalam.. Ha, kat library lagi ker tu?”

Harith tergelak kecil mendengar telahan ibunya. Tidak dapat dinafikan. Tekaan ibunya sentiasa betul. Perfect!

“Mana lagi ibu. Kalau tak kat sini. Kenapa ibu?”

“Saja jer ibu call. Sekarang ni free, jom lunch. Ibu dah ada kat depan rumah dah ni.”
“Errm..”

No excuse!” Tan Sri Habibah memotong. Dia tahu anaknya itu pasti akan beralasan untuk menyiapkan kajiannya. Argh, jika difikirkan kerja, mana pernah habis. Apa salahnya meluangkan masa bersama keluarga.

“Ibu ni, mana ada Harith nak bagi alasan. Memang Harith nak join ibu pun. Lama tak lunch sama-sama. 5 minutes please..”

Okay, jangan lambat, gesa Tan Sri Habibah.

Talian dimatikan dan Harith bergegas ke kereta ibunya. Segala alatannya dikemas dan dirapikan dahulu. Sepatutnya memang tidak perlu kerana bilik itu dikhaskan untuk nya sahaja. Tetapi, memang menjadi sikapnya tidak suka benda yang serabut. Jadi, dia harus mengemas dulu ruangan ini sebelum berjumpa dengan ibunya.

Done!” Harith menguntum senyum.



Padi House Putrajaya menjadi pilihan mereka. Restoran yang menyajikan pelbagai jenis masakan ala barat memang memikat selera sesiapa saja yang berkunjung ke sini. Harith seperti biasa. Macademia Cheese Cake menjadi pilihannya sebagai pencuci mulut. Manakala, Crispy Chicken Tomato Rice pula sebagai santapan tengah harinya. Tan Sri Habibah hanya memesan Grilled Chicken With Pesto Foundue. Sejenis hidangan yang menyajikan ayam dan kentang putar ditindih bersama serta ditambah lagi dengan pesto foundue yang cukup mampu menaikkan selera sesiapa sahaja yang menjamahnya.

Selesai memesan menu, Harith membuang pandang ke sekeliling. Matanya ternampak wanita di sebalik tingkap itu. Mejanya tidak jauh daripadanya. Sedari tadi wanita berambut panjang paras bahu itu terus-terusan melirik mata ke arahnya. 

“Nampak skema mamat ni. Tapi hansem. Cuma, cermin mata tu better buang jer!”

Itu yang dibaca oleh Harith. Ya, dia ada kelebihan membaca hati wanita. Dia sendiri tidak tahu bagaimana dia boleh ada kelebihan seperti itu. Cuma, sejak berada di tingkatan 1, kebolehan semulajadinya itu mula terserlah. Lebih-lebih lagi sejak peristiwa itu. Peristiwa yang sampai kini pun tidak akan dilupakannya.

“Nampak macam orang kaya,” kata hati wanita itu lagi.

Harith tersenyum-senyum sendiri mendengarkan kata hati wanita itu. Haish, kadang kala kebolehannya ini membuatkannya rimas. Mana taknya. Sekejap ada sekejap tak ada. Bila muncul kebolehannya itu, maka pelbagai suara yang didengarinya. Sampai kadang-kadang dia sukar melelapkan mata. Namun kini, dia sudah pandai mengawal kebolehannya itu. Syukur kepada Allah S.W.T atas nikmat yang dikurniakan.

Seperti gelagat sepasang lelaki dan wanita di meja sebelahnya ini. Rasanya mereka itu sepasang kekasih. Menurut apa yang dibacanya, hati wanita itu meronta-ronta inginkan perhatian daripada kekasihnya itu. Tetapi lelaki itu hanya sibuk dengan I-padnya sahaja. Hurm..itulah manusia. Kecanggihan teknologi buatkan manusia alpa. Anti-sosial!

“Harith, ibu nak cakap something ni,” tanpa mukadimah ibunya terus menyuarakan keinginannya. Terus mematikan pandangan Harith terhadap orang di sekelilinya.

“Kenapa ibu, macam ada benda penting jer,” ujar Harith sambil membetulkan cermin matanya.

“Hurm... ibu rancang nak buat program..”

“Program? Program apa?” Kening Harith bertaut. Tak pernah-pernah ibunya berbincang hal kerja dengannya. Pelik. Memang pelik.

“Sehari Menjadi CEO. Okay tak?” jawab Tan Sri Habibah perlahan.

Kening Harith masih bertaut dua.

See, program ni memerlukan seorang pemenang wanita yang ibu akan sediakan macam-macam kemewahan untuk dia. Kad kredit platinum khas untuknya, rumah, pembantu rumah, car, driver dan semua keperluan yang dia mahukan. Dia akan berada di pejabat, hadir mesyuarat dan sebagainya. Dia dapat menikmatinya sendiri. Cuma, dalam sehari jer lah.”

Harith berjeda seketika sebelum menyambung.

“Hurm.. menarik. Tapi, apa faedah program tu? Yang paling pelik, kenapa ibu beritahu Harith semua ni?”

Because….

Kata-kata Tan Sri Habibah terhenti bila pelayan mula menghantar pesanan mereka. Anggukan kepala tanda terima kasih diberi sebelum pelayan itu berlalu pergi.

“Okay, sebab apa ibu?”

“Err..Saja..” ringkas jawapan Tan Sari Habibah dengan senyuman pahitnya.  Terus dia menukar fikiran untuk tidak berterus terang dengan anaknya.

Harith mengangkat kedua-dua belah bahunya.

It`s up to you. Kalau ibu rasa okay, just go on. Mungkin dapat bagi peluang orang kat luar sana rasa macam mana jadi CEO right?”

Tan Sri Habibah mengganguk perlahan. 

“Belum masanya lagi Harith tahu tujuan ibu,” luah hati Tan Sri Habibah sendiri.

Harith terdiam.

“Tujuan? Tujuan apa? Harith terkejut bila membaca kata hati ibunya sendiri. Dia merasakan seperti ada sesuatu yang disembunyikan oleh ibunya. Tapi..Tapi apa?


Sementara itu...

“Mana lah Miss Izzi ni, tadi kata sekejap, ni lama pulak pergi Subway tu. Haish, ni yang aku malas nak tunggu dekat sini ni.  Apalah dia ni. Takut sangat kereta dia kena curi. Saper nak curi? Huh!” Bentak Seri sendirian. 

Sejak mereka beramai-ramai menjamu selera di Padi House Putrajaya tadi, boleh pula dia disuruh balik dengan bos dia ni. Semuanya salah Kak Fiqah yang terpaksa pulang awal untuk mengambil anaknya di sekolah lantaran suaminya ada urusan kerja yang penting. Sudahnya, dia berdua jer dengan Miss Izzi.

“Ish, tak boleh jadi ni! Biar aku tengok dia kejap!” Seri meluru ke arah pintu masuk Galeria Putrajaya, lalu menuju ke Restoran Subway. Dari jauh sudah kelihatan bosnya sedang membuat bayaran. Langkahnya dideraskan. Tiba-tiba, dia merasakan sebatang tubuh yang keras dan tegap sedang melanggarnya. Maka, mengaduh sakitlah dia pada ketika itu.



“Harith nak pergi library balik ker sekejap lagi?”

Anggukan ringkas diberikan. Bukan dia tidak mahu berhenti seketika daripada menyiapkan kerjanya. Namun dia tidak suka melambat-lambatkan kerja. Apa yang penting, dia lebih bermotivasi untuk menyelesaikannya di perpustakaan itu. Seakan-akan setiap ruang itu memberi ilham dan inspirasi sepanjang dia menyiapkan proposal kajiannya.

“Ni kenapa terkepit-kepit kaki tu?” tegur Tan Sri Habibah. Sedari tadi, Harith berkelakuan seperti itu. Tak senonoh betul!

“Err.. Ibu, tunggu kejap ya, Harith nak buang air lah.. Hehehe..”
Tan Sri Habibah menggeleng sambil tersenyum.

“Ish..ish..ish.. Ha, pergilah..”

Harith lekas menuju ke tandas untuk melepaskan hajat. Memang dia tidak tahan kala ini. Rasa seperti sudah di penghujung! Sedang dia berlari-lari anak, entah mengapa dirasakan ada tubuh gebu seorang wanita menerpah ke arahnya. Maka, terjatuhlah dia saat itu. 

“Aduh!” wanita itu mengaduh.

“Maaf cik.. Cik tak ada apa-apa?” Harith mula meluru ke arah wanita itu. Bagaikan ada satu aura yang menyelinap, dia terkesima. Wanita di hadapannya itu cukup ayu bertudung bawal. Wajahnya yang bundar serta dihiasi sepasang mata yang cantik cukup menawan. Mengingatkan dia dengan seseorang? Tapi siapa ya?”

“Hello bro! Pandang apa?” Wanita itu mengawang-awangkan tangannnya di hadapan Harith. Terus lamunannya pergi entah ke mana.

“Eh, sorry..sorry.. Saya tak sengaja! Awak okay tak?” soal Harith simpati.

Saat pandangan Harith menikam ke arah matanya, entah mengapa dirasakan ada getar di hatinya. Sumpah, ini kali pertama dia rasakan getar sebegitu. Wajah lelaki dihadapannya ini cukup kacak. Meskipun bercermin mata bingkai hitam dengan rambut dibelah tepi, namun wajah maskulin lelaki itu tetap terserlah. Ditambah pula dengan susuk tubuh badan yang tegap itu membuatkan hatinya bergetar.

“Saya okay..Cuma..” matanya dihalakan ke bawah.

“Kenapa basah?” Seri mengangkat tangannya dari tompokan air di lantai.

Saat itu Harith merasakan dia mahu lari laju-laju dan sembamkan mukanya ke tilam. Sebab apa? Dia terkencing!





No comments:

Post a Comment