Friday 2 October 2015

PENGGARI HATI MR EGO KARYA CICI AIDA

BAB 1



“APA hal ni?” Soalan pertama Datin Zaleha.

 “Maaf, Datin. Encik Lutfi mabuk. Mungkin terlebih minum agaknya,” jawab seorang lelaki. Pak Sani namanya. Lelaki itu berumur dalam lingkungan pertengahan lima puluhan. Dia merupakan pemandu peribadi di rumah agam itu.
 Lutfi dibaringkan di atas sofa dalam keadaan yang tidak sedarkan diri. Tajam pandangan Datin Zaleha ke wajah anak terunanya. Pantas dia mendekati Lutfi.
“Fi, bangun Fi. Bangun, mama kata bangun. Fi bangun,” kejut Datin Zaleha sambil duduk di sebelah anaknya. Badan Lutfi digoyang-goyangkan namun Lutfi sudah jauh hanyut dibawa mimpinya saat itu. “Fi, bangun!” Keras suara Datin Zaleha kali ini.
 Wajah anaknya ditepuk-tepuk. “Mmm… Jangan kacau. Letihlah, sayang. Esok ajelah kita cakap. I nak tidur ni,” dengus Lutfi malas. Tangan mamanya ditepis dengan mata yang masih terpejam. “Sayang? Ahmad Lutfi, bangun!!! Ini mama, Fi. Sampai bila kamu nak jadi macam ni?” soal Datin Zaleha dengan geram.
Pak Sani memandang reaksi majikannya. Jelas berubah wajah wanita itu seakan-akan menahan marah.
“Kenapa Pak Sani tak halang dia teguk air setan tu? Saya dah cakap banyak kali, jangan ikutkan sangat kehendak dia ni. Nanti menjadi-jadi. Sekarang tengoklah. Asal balik aje mabuk. Sampai bila kita nak tengok dia terus hanyut macam ni? Susah sangat ke nak dengar cakap saya?!” ujar Datin Zaleha dengan nada suara yang tinggi.
Tak pasal-pasal Pak Sani menjadi tempat melepaskan geramnya. Lutfi yang masih terbaring dipandang semula. Ikutkan hati, nak aje dia curahkan air ke muka Lutfi agar kembali sedar.
“Saya minta maaf, Datin. Sebenarnya saya tak sangka Encik Lutfi mabuk lepas jumpa dengan Cik Rania. Cik Rania kata bukan selalu pun dia minum, cuma malam ni saja. Itu pun sebab nak celebrate birthday kawan Cik Rania. Saya terkejut, tapi saya tak tau nak buat macam mana lagi. Saya terus bawa dia balik,” terang Pak Sani tenang.
Dengan wajah yang bengis Datin Zaleha bangun. Nipis telinganya mendengar nama itu. “Rania? Jadi semua ni sebab dia? Perempuan tu memang dah melampau!” ucap Datin Zaleha berbaur amarah. “Datin, saya minta maaf. Saya faham perasaan Datin sekarang ni. Walaupun Encik Lutfi bukan anak saya, saya dah anggap dia macam anak saya sendiri. Masalah keluarga ni dah jadi sebahagian daripada masalah saya. Datin rasa susah, saya turut sama susah. Cubalah Datin nasihatkan Encik Lutfi lagi. Saya percaya dia seorang anak yang baik dan mendengar kata. Mungkin sekarang dia susah nak berkongsi masalah dengan orang lain ataupun dia malu nak terus terang,” beritahu Pak Sani, lembut. Prihatin sungguh dia terhadap keluarga majikannya yang sudah dianggap seperti keluarganya sendiri.
“Terima kasih Pak Sani sebab tolong saya. Kalau Pak Sani tak ada, memang tak taulah saya apa nak jadi dengan si Lutfi ni. Maaf, sebab saya terlepas marah kepada Pak Sani tadi,” ucap Datin Zaleha.
 Lelaki tua itu tersenyum. Gerak langkahnya diatur. Pintu yang terbuka ditarik perlahan. Abang, kenapa cepat sangat abang tinggalkan Zal? Zal keseorangan, bang. Zal tak kuat. Zal tak berdaya mengharungi semua ni tanpa abang, rintih hati kecil wanita itu. Air mata yang mengalir dibiarkan saja. Dia melihat wajah Lutfi. Semakin dipandang semakin perit hatinya menahan sebak memikirkan untuk hari-hari seterusnya. Terasa berat ujian-Mu, Ya Allah. Haruskah dia membiarkan saja Lutfi terus hanyut dengan kehidupannya sekarang ini? Tidak, itu pastinya tidak akan dibiarkan berlaku. Dia akan bangkit dengan semangat yang ada. Dia harus kuat, tidak boleh lemah dan mudah mengalah. Dia juga perlu menjadi tonggak utama untuk melihat masa depan Lutfi lebih terjamin. Itulah kata semangat yang berbisik dalam diri Datin Zaleha. Dia menarik nafas sedalam yang mungkin untuk mencari kekuatan diri.

 LUTFI tenang memandu. Pandangannya dilempar ke luar tingkap. Kejadian mabuk semalam cuba dibuang jauh. Fikirannya bercelaru memikirkan masalah yang sedia ada. Ditambah pula dengan pelawaan mamanya. Bingung sungguh dirinya untuk menyelesaikan masalah yang satu per satu menanti di hujung otak apabila mengingatkan kata-kata mamanya.
“Fi, hari ni balik awal sikit ya. Mama nak ajak Fi pergi rumah Aunty Julie. Dia call mama semalam. Bagi tau yang Lisa dah habis studi, dah balik pun dari US dua hari lepas. So, dia nak buat majlis makan-makan. Kita pergi, ya? Mama pun dah lama tak jumpa dia orang,” beritahu Datin Zaleha sambil tersenyum memandang wajah anaknya.
Tapi tidak bagi Lutfi yang hanya tersenyum pendek mendengar pelawaan mamanya. Reaksinya kelihatan serba salah.
“A… a… Sorrylah, ma. Hari ni Fi dah janji dengan kawan, ma. Mungkin Fi balik lewat. Mama pergilah. Mungkin lain kali Fi temankan mama. Tak apa, kan?” jawab Lutfi sedikit teragak-agak. “Takkan tak boleh langsung nak temankan mama? Lagipun Fi kan dah lama tak jumpa dengan Lisa. Dia kan kawan Fi masa sekolah dulu. Pasal nak jumpa kawan tu, tangguh hari lain tak boleh? Penting sangat ke?” soal Datin Zaleha inginkan kepastian.
“Penting sangat tu tidaklah. Tapi Fi dah janji dengan orang. Nanti apa pula kata kawan Fi? Lagipun pagi ni Fi ada meeting dengan klien, jadi terpaksalah Fi jumpa kawan sebelah petang. Sorry, ma. Fi betul-betul tak boleh teman mama hari ni. Fi minta maaf, ya.” Gelisah saja nada suaranya berkata-kata.
“Siapa? Rania?” Kerutan di dahi Datin Zaleha jelas terlihat. Lutfi mengangguk perlahan tatkala melihat reaksi mamanya berubah. “Rania, Rania, Rania.” Terus Datin Zaleha terhenti untuk menghabiskan makanan di atas pinggannya. Sudu diletak dengan wajah yang mencuka. Dia bangun. “Pedih hati mama ni bila Fi pentingkan orang lain daripada mama Fi sendiri. Kenapa Fi tak pernah dengar cakap mama dari dulu? Tinggalkan perempuan tu dan lupakan dia. Rania tak sesuai untuk Fi. Banyak lagi perempuan di dalam dunia ni yang lebih cantik, lebih hebat malah lebih baik daripada dia. Kenapa perempuan macam tu juga yang Fi kejar? Dia tak sesuai nak dijadikan calon isteri Fi. Tolonglah, tolonglah dengar cakap mama kali ni,” tambah Datin Zaleha dengan suara yang mula meninggi. Baru saja langkahnya diatur meninggalkan meja makan, Lutfi lantas kembali bersuara.
 “Mama tak boleh cakap macam tu. Fi cintakan dia. Fi percayakan dia. Fi tak boleh hidup tanpa dia, ma. Mama tolong faham Fi. Tak salah kan kalau kita bagi dia peluang untuk berubah? Fi sayangkan dia, ma. Fi sayangkan Rania,” luah Lutfi bersungguh-sungguh dan cuba meyakinkan mamanya.
 Datin Zaleha menggeleng lalu menoleh ke arah anaknya. Dia cuba menahan perasaannya saat itu. “Mama dah tak tau nak cakap apa lagi dengan Fi. Kenapa Fi susah nak lupakan orang yang cuba musnahkan keluarga kita? Sebab dia, Fi sanggup ketepikan adik-beradik, Fi sanggup lukakan hati mama. Kenapa Fi sanggup buat semua ni? Mana letaknya pendirian Fi selama ni? Apa hebatnya perempuan tu dalam hidup Fi sampai Fi sanggup membelakangkan kami semua?” Jelas kekecewaan dari nada suara Datin Zaleha. Air mata mula bertakung di pelupuk matanya. Dia cuba mengawal rasa hiba dalam hati tatkala Lutfi mendekati dan memegang tangannya.
“Mama, tolong faham perasaan Fi. Fi minta maaf sangat-sangat kalau selama ni Fi selalu buat mama susah hati. Fi sayangkan Rania dan Fi nak kahwin dengan dia. Fi tak akan tinggalkan dia,” ucap Lutfi sambil memandang wajah Datin Zaleha dengan harapan menggunung agar mamanya setuju dengan pujukannya kali ini. Tapi tidak wanita itu. Dia semakin sakit mendengar ayat Lutfi yang masih juga tidak berganjak dengan keputusannya.
 “Enough, Ahmad Lutfi. Jangan ingat dengan perasaan cinta, Fi dapat beli kebahagiaan. Selagi tiada restu daripada mama, mama tak izinkan Fi kahwin dengan perempuan tu. Ingat Fi, papa dah tinggalkan kita. Tif dengan Keera semakin menjauh hati dan mama tiada siapa-siapa kecuali Fi. Tolong jangan hancurkan permintaan mama. Mama tak nak Fi menyesal kemudian hari,” ujar Datin Zaleha. Semakin sebak hatinya saat itu.
Lutfi tidak mampu melihat kesedihan mamanya. Air mata yang gugur membuatkan dirinya dirundung perasaan bersalah kerana tidak cuba untuk mengembalikan kebahagiaan milik keluarganya. Mungkin kerana sikapnya, banyak hati yang terluka. Lamunannya tiba-tiba tersentak ketika pedal brek terpaksa ditekan dengan cemas. 

No comments:

Post a Comment