Thursday 9 April 2015

ENCIK FAYED MY MAN KARYA DILLA AHMAD

BAB 7



Jadi, keesokan pagi dia datang ke rumah. Aku yang masak nasi lemak terus ajak dia masuk ke rumah sebab kami sedang bersarapan. Kebetulan abah ada sama, jadi abah ajak dia sekali. Aku memperkenalkan abah pada Encik Fayed, sebagai bos aku. Dah memang bos pun. Bukannya teman lelaki. Nama aje couple .Tapi kami ni couple olok-olok aje. Abah bukan main gembira lagi berbual itu-ini dengan bos aku ni.
            Rumah kami jarang sangat di kunjungi tetamu. Ada pun hanya nenek dan mak long. Kakak abah yang tak berkahwin itu . Kalau nenek dan mak long datang memang best. Sebab, adik-beradik abah yang seramai lima orang itu akan datang bila dengar nenek turun KL. Rasa seronok berkumpul ramai-ramai ni. Meriah rumah kami yang sunyi ini.
            “Tambah lagi, Fayed. Bukan selalu si Amira ni buat nasi lemak. Sibuk selalu. Ni, hari minggu ni ajelah dia ada masa.” Cerita abah. Encik Fayed senyum saja.
            “Saya tak boleh makan banyak ni, pakcik. Nak main futsal. Ada game  hari ni.” Kata Encik Fayed pula. Abah angguk kepala. Abang Azahar hanya jadi pemerhati sejak tadi.
            Lepas makan dan berbual serba sedikit, Encik Fayed minta diri dan minta izin nak bawa aku pergi sama dari abah.  Abah izinkan dan aku kucup tangan abah sebelum ikut Encik Fayed.
            “Jaga diri.. jaga kelakuan..” Pesan abah.  Aku angguk dan segera sarung kasut getahku. Nak  pergi tengok orang main futsal. Takkan nak glamour kot? Jadi aku hanya sarung t-shirt putih di dalam dan hoodie jacket di luarnya dan seluar track hitam. Okay set!
            “Kumpulan saya dapat masuk final hari ni, Nur . I am so exited. Tak menang pun tak apa, asalkan kami terpilih masuk pertandingan akhir. Tapi rasanya, memandangkan awak ada ni nak kena usaha lebihlah !” Kata Encik Fayed ketika memandu dan sesekali pandang aku.
            “Kenapa  pulak?” Tanya aku, blur.
            “Awek saya datang tengok. Takkan nak kalah kot? Malulah saya!” Dia tarik senyum. Oh, jadi  nak  suruh  aku  jadi  penyokong  ajelah  ni.  Bukan  ajak  main  futsal  tu .  Fuh ,  lega ..
            “Tadi kata tak kisah kalau kalah?” Tanya aku. Hati dah kembang-kumcup bila dia cakap awek saya.
            “Cakap aje tadi. Siapa yang tak nak menang? Tapi kalah-menang tu kan  adat bertanding,kan? Lagi satu, kat sana jangan panggil saya encik pulak, sayang.” Katanya lagi, sekilas memandangku. Dia tenang saja  memandu dan senyuman itu tak pernah lekang di bibirnya.
            “Habis nak panggil apa?” Tanyaku, pelik. Peliklah . Request   yang  macam-macam di  pagi  hari .
            “Panggillah, sayang ke…baby ke…abang lagi bagus. .Fayed pun tak apa. Asal jangan encik. Faham, sayang? Tengok, saya dah mula panggil awak sayang. Nak biasakan diri..” Dia pandang aku sekilas dan tersenyum menawan. Cantik sungguh senyuman itu. Jantung aku bergetar aje tiap kali dia senyum macam tu.
            Nak panggil dia sayang ke? Macam pelik pulak sebab aku sendiri tak tahu apa hubungan aku dengan dia. Dia pun tak declare apa-apa tentang hubungan kami.
            “Saya panggil encik, Fayed  ajelah…” Kataku, buat keputusan.
            “Kenapa tak nak panggil abang pulak?” Dia pulak tanya aku, macam tak puas hati. Aik, kata tadi panggil nama pun tak apa? Apalah bos aku ni…
            “Encik nak saya panggil encik, abang ke?” Tanyaku pula, tersenyum.
            “Yalah. Awak kan awek saya..  Kan semua couple  macam tu.!” Kata dia lagi.
            “Okaylah, abang Fayed.” Aku sudah tersengih. Gelihati pulak dengar diri sendiri panggil dia macam tu. Dia senyum dan mengangguk. Puas hatilah tu.
            Kami tiba ke gelanggang dan dia memperkenalkan aku pada kawan-kawan dia. Semua menyengih pandang aku. Aku mencari tempat duduk di bangku panjang sambil memegang beg galas Encik Fayed, sebab di dalamnya ada benda berharga seperti dompet dan telefon bimbit dia. Rasa macam aku benar-benar dah jadi awek dia pulak. Heh!
            Perlawanan sudah bermula di antara pasukan Encik Fayed dan pasukan musuh. Semua penonton merasa teruja dan memberi sokongan pada pasukan masing-masing.  Aku cuma tengok saja Encik Fayed beraksi . Lincah sungguh pergerakan dia dan pasukan dia.  Aku toleh pandang kanan dan kiri pada semua muka yang hadir di situ. Seronok. Itulah yang aku rasakan sekarang. Tak pernah aku tengok perlawanan secara live macam ni. Inilah pertama kali. Setiap wajah yang datang menampakkan keterujaan. Aku ingat game  futsal ni hanya lelaki saja yang main. Tapi kata Encik Fayed, perempuan juga ada yang bermain sama. Wow, hebat...
            Dari tempat duduk aku,  aku terpandang satu wajah.  Oh,no… Kenapalah kat sini pun aku akan jumpa minah ni? Aku pandang lagi wajah Cik Liyana yang sedang berdiri dari arah bertentangan. Matanya tertumpu pada, siapa lagi kalau bukan pada lelaki kacak yang menjadi dambaan dia. Mata dia juga bagai tercari-cari sesuatu dan bila dia ternampak aku segera dia cepat-cepat melangkah ke arah aku. Hendak saja aku menyorokkan diri di antara penonton-penonton yang ada ni. Tapi rasanya dah terlambat untuk aku berbuat demikian nampaknya. Dia sudah melambai dan senyum kat aku. Kenalah aku senyum juga dan lambai dia balik.
            “Nasib baik  I  jumpa dengan muka yang I  kenal!” Katanya, macam gembira jumpa aku. Rambutnya yang panjang tak berikat itu di kibar-kibarkan. ”Kat sini tak ada kipas ke?” Tanya dia lagi.  Aku geleng. Biar betul minah ni. Ingat  kat sini apa?  Restoran?  Nak berkipas bagai?
            “You datang dengan bos you ke, Cik Nur?” Tanya Cik Liyana. Tak , dengan  boyfriend saya !  Nak  saja  aku  cakap  macam  tu . Aku senyum dan angguk. Tiba-tiba semua orang bersorak. Segera mataku memandang ke gelanggang. Encik Fayed baru menyumbatkan gol ke pihak lawan. Semua kawan-kawan dia peluk dia. T-shirt dia dah lencun dengan peluh. Muka dan rambut dia juga. Mata dia tepat pandang aku dan senyumannya terus mati bila dia nampak lambaian Cik Liyana pada dia. Berpaling, tanpa membalas lambaian Cik Liyana dia terus melangkah  ke tengah gelanggang semula.
            “Semalam I dinner kat rumah Fayed.” Kata Cik Liyana tiba-tiba, tanpa di tanya.Aku pandang dia dan tunggu apa dia nak cakap.

            “Our parents ada berbincang nak satukan  I  dengan Fayed.  I rasa Fayed  tentu setuju dengan pilihan  parents  dia.” Dia senyum sinis pandang aku. Mata dia juga seolah mengatakan,  ‘Jangan mimpi nak dapatkan Fayed.Dia , milik aku.’.

            Para penonton menjerit lagi dan bersorak. Semua bangun bila ada pasukan yang berjaya menyumbatkan gol. Entah pasukan mana dan siapa, aku sudah tak ambil kisah. Aku bagai hanyut meninggalkan semua. Aku tak dengar apa-apa lagi. Hanya suara hati yang merintih sedih. Sepatutnya aku tahu yang semua ini akan berlaku juga sebab Encik Arie sudah beritahu aku dulu.
            Akhirnya, perlawanan tamat dan pasukan Encik Fayed mendapat tempat kedua. Itu pun dah kira bagus dan pasukan dia mendapat pasukan terbaik. Bukan main gembira lagi dia. Cik Liyana terus datang pada dia dan ucapkan tahniah pada dia dan pasukannya. Cik Liyana ajak dia keluar makan sebab nak belanja dia dan kawan-kawannya yang menang itu. Tapi Encik Fayed menolak sebab nak hantar aku pulang. Nampak berubah muka Cik Liyana tadi.  Dengan muka tak ada perasaan,  Encik Fayed terus raih tangan aku dan bawa aku keluar dari situ.
            “Macam mana perempuan tu boleh tahu saya ada game  hari ni? Ini mesti abang Arie yang cakaplah ni!” Kata  Encik Fayed, seraya merengus keras. Kami melangkah ke parkir. Aku senyap tak cakap apa-apa.Encik Fayed lantas pandang aku. Mungkin dia terasa aku tak bagi respon pada tiap kata dia.
            “Are you okay,sayang?” Tanya dia. Aku pandang dia dan senyum segaris.
            “Tahniah, encik.” Kataku, perlahan. Dia dah buat muka pelik .”Cik Liyana dah beritahu saya tadi..” Sambungku. Dia merengus kasar lagi.
            “I knew it! Saya dah agak  she must say something stupid and make her look stupid too!” Kata Encik Fayed bercekak pinggang . Langkah kami terhenti.
            “Awak kecewa,  Nur?” Dia sudah pandang aku. Cepat aku geleng kepala. Aku tak mahu dia tahu yang aku memang sedih. Tapi tak kecewa sangat sebab kami tak ada apa-apa hubungan.

            “Saya tak apa-apa, Encik Fayed.  Sebab, Encik Arie pun ada cakap dengan saya hari tu yang dia nak satukan encik dan Cik Liyana..”
            “Damn!”  Dia menyumpah.  ”Saya dah jelaskan semalam lagi yang saya tak nak ada apa-apa hubungan dengan dia. Kenapa perempuan ni tak malu?”  Kata Encik Fayed lagi.
            Aku diam tak nak beri apa-apa balasan.  Aku tak mahu fikiran dia semakin serabut. Satu perkara yang aku harus ingat kini, tak semua yang kita inginkan akan jadi milik kita. Dan, antara aku dan Encik Fayed pula, aku rasa hubungan ini akan kekal sebagai bos dan pekerja. Tak mungkin ia akan berkembang lebih jauh walaupun Encik Fayed panggil aku sayang atau kami ni couple. Sebab, aku harus sedar diri mulai sekarang. Jangan berharap pada yang mustahil akan menjadi milik aku.

1 comment: