Saturday 7 March 2015

BUKAN KEKASIH TETAPI ISTERI KARYA AILAH DIELA

BAB 2 


DUA orang gadis yang sedang bergelak sakan di hadapan pintu Hotel itu, Rizza perhatikan. Tidak perlu sesiapa bagi tahu pun dia sudah boleh agak yang mana satu gerangan yang dicarinya. Melihat dari rupa dan tingkah laku sudah mengambarkan perangai.
“Perempuan yang pakai mini skirt kuning tu ke?” Soal Rizza dengan mata yang masih tidak lari dari memerhatikan si gadis.
“Yup. Fantastik gila kan!”
Rizza ukir senyum sinis. Fantastik la sangat!
“Dia kerja dekat hotel ni ke?” Soalnya lagi sambil menjeling sekilas Farez di bahagian pemandu.
“Ha ah. Penyambut tetamu. Tengok body la, sesuai la dengan kerja dia. Orang nak masuk hotel pun segar biji mata..”
“Biasa je aku tengok. Lawa lagi body Aunty jual kuih putu dekat pasar malam.” Bahu diangkat sedikit. Tak hairan langsung dengan pujian yang keluar dari mulut sahabatnya itu.
Apa yang menarik sangat? Tak pun.
“Kau memang lah. Tengok body pesawat je baru kau nak terliur!”
Farez senggol sedikit lengan Rizza. Pelik betul dia dengan citarasa kawan dia ni. Perempuan tu punya la mengancam, boleh dia kata tak cantik. Tak ada nafsu ke apa Rizza ni?
“Lama dah ke dia dengan papa aku?” Soal Rizza lagi. Malas nak ambik pusing dengan kata-kata Farez.
“Err. Tak sure sangat. Tapi masa kau suruh aku tengok dengan siapa Papa kau selalu keluar, memang dengan perempuan ni la aku jumpa. Sebelum-sebelum ni aku tak tahu la..”
Rizza angguk sekali. Kalau tengok dari segi perwatakan si gadis, memang jelas jenis kaki mengikis. Kalau dibiarkan lama-lama, memang boleh tinggal kerak Papa dia agaknya. Bila Papa dah sakit, pandai pulak tinggalkan orang tua tu.
“Weh, Rizza. Kau nak buat apa dengan perempuan tu?”
“Aku nak pergi peluk dia ketat-ketat!”
“Huh!” Farez tegakkan badan. Biar betul.
“Yang kau terkejut sangat apahal?”
“Biar betul. First time ni aku dengan kau sebut benda macam ni.”
“Amboi! Kau bercakap gaya macamlah baru hari ini aku boleh bercakap.” Satu jelingan Rizza berikan. Masih dengan muka sejuk beku.
Farez tarik sengih.
“Bukanlah macam tu. Tapi betul ke ni? Kalau betul, ajak aku join jugak.”
Papp!
Kedua tangan Farez naik menggosok belakang leher. Tak pasal je merasa tamparan Kapten Rizza.
“Tak ingat agama dah ke? Ingat aku terliur sangat ke nak peluk perempuan murah macam tu.” Bulat mata Rizza memandang ke arah Farez.
“Tapi dia lawa kut.”
“Kalau kau, aku pakaikan mini skirt macam tu pun lawa!”
Terkena lagi! Kali ini Farez hanya mampu tayang gigi. Lupa yang sekarang dia sedang berdepan dengan lelaki hati bongkah ais. Tak cair punya kalau setakat betis gebu tu.
“Jom la! Benci pulak aku tengok perempuan tu. Bahagia sangat hidup dia.” Arah Rizza sambil membetulkan topi di kepala. Makin lama dia perhatikan perempuan tersebut. Makin sakit pulak hati dia.
Farez akur. Faham sangat dah! Kawan dia yang seorang ni memang dah terbiasa memberi arahan. Komander!
“Malam nanti aku bawak kau tempat dia selalu lepak.”
“Mana?”
Night club..”
Rizza ukir senyum mengejek. Lebih kepada diri sendiri. Agak dah! Mana lagi la tempat perempuan murah macam tu selalu pergi. Semasa kereta milik Farez melintasi betul-betul di hadapan pintu Hotel. Dia memusatkan seluruh perhatiannya ke arah si gadis yang masih leka berbual.
Cantik!
Ya. Itulah tanggapan pertamanya. Cantik dengan senyuman manis yang sentiasa menghiasi bibir. Cantik dengan lenggok badan dan lirikan matanya. Mungkin inilah yang menjadi sebab mengapa Tan Sri Rahman Syah boleh gila bayang. Si gadis ada personanya tersendiri.
Tapi tidak bagi dia. Bagi dia, si gadis hanyalah parasit yang memilih jalan mudah.
“Aku kena pergi ke?’
Well.. Terpulang. Aku tak paksa.”
“Aku tak biasa pergi night club.”
So, ko ingat aku biasalah?”
“Eh, bukan ke?”
“Choii!”
Kali ini Rizza gelak kecil. Kelakar tengok muka Farez yang bersungguh menafikan. Saja je nak bergurau, sejukkan hati sendiri je sebenarnya.
“Farez. Selain dengan papa aku, dengan siapa lagi dia selalu keluar?” Soal Rizza lagi inginkan kepastian.
Not sure. Tapi rasanya dengan papa kau je. Dia tu jenis susah juga la nak dapat.”
“Maksud kau?”
“Bukan semua orang dia layan. Owner hotel tempat dia kerja tu pun pernah try. Tak dapat, bro.”
“Really? Kira teror juga la papa aku..” Rizza tegakkan leher. Hebat juga Tan Sri Rahman Syah rupanya. Dia sendiri pun belum tentu mampu.
“Kau try la.”
“Boleh jalan ke?”
“Gila tak! Kalau muka stok macam kau. Aku pun nak.”
Terburai juga gelak Rizza akhirnya. Benggong punya Farez.
“Okey. Malam ni kau pick up aku eh. Malas nak drive.”
“Bayar aku la jadi driver kau. Ewah.”
“Bagi la aku peluang. Bukan selalu nak ada dirver ni.”
Farez cebir bibir. Saja je nak mengada. Boleh sangat. Setakat nak jadi pemandu kepada Rizza, sikit punya hal. Kalau nak dibandingkan dengan jasa Rizza kepada dia. Memang tak terbalas. Antara dia dan kawan-kawan, memang Rizza la yang dikategorikan sebagai orang senang. Jenis tak kedekut pulak tu.
“Set! Pukul 10 malam ni.”
“Okey!”
Rizza angkat ibu jari kanan. Kelab malam? Nampaknya dia bakal memecah rekod. Memang kerja gila betul. Tapi demi keluarga, dia akan buat apa saja.

No comments:

Post a Comment