Saturday 29 November 2014

SEINDAH JACARANDA BY ROSE EZADORA

BAB 1

Rose Ezadora



“Excuse me, Excuse me….”Hani bersuara perlahan meminta laluan sambil dia berlari-lari anak. “Thank you…” ucapannya lagi, antara dengar dengan tidak. Seperti tidak ikhlas sahaja hendak menyebut, tapi apalah gunanya bersuara kuat kerana orang yang dia ingin ucapkan terima kasihpun sudah lesap entah kemana. Bukan dia kenalpun insan-insan itu.Hani masih meneruskan perjalanannya pantas dengan menjinjing 2 beg kertas berwarna brown.Berjalan di celah-celah orang ramai, menuju ke Waterfront Cape Town, Mega Mall. Mall yang terletak bersebelahan dengan Hotel Victoria and Alfred. Hotel yang begitu gah tersergam menghadap Victoria Wharf yang terkenal di negara kelahiran Nelson Mandela ini. Hotel Viktoria and Alfred, hotel bertaraf 5 bintang yang masih mengekalkan ciri-ciri kolonial. Disinilah tempat pertemuan yang telah di aturnya bertemu Roseina.

Cuaca dingin musim luruh pagi itu memaksa Hani mengenakan seluar panjang dengan kot labuh menutup punggung coklat. Sarong tangan dan mufler corak berkotak-kotak campuran warna merah hati dan coklat cantik tersarung di tangan dan lehernya yang jinjang. Warna-warna pastel itu memang sesuai dengan kulitnya yang puteh. Hani nampak bergaya apabila warna mufler berkotaknya berlawanan dengan warna tudung puteh dikepalanya. Berkasut but menutup buku lali bertumit, menampakkan lagi kelangsingan badannya yang tinggi lampai. Kot yang tidak dibutang, dibiarkannya terliang liuk di tiup angin dingin apabila pergerakan Hani melangkah deras.

“Aduh sempat ke aku ni.., kenapalah aku pakai kasut ini” bisik hati kecil Hani sendirian, memarahi pada kasut yang dipakainya. Kasut pula yang disalahkan kerana membuatkan pergerakannya agak terbatas. Kasihan kau kasut, tak pasal-pasal jadi bahan untuk dipersalahkan.
Janjinya bertemu Rosiena, 8.45 pagi, kini jam sudah menunjukkan 8.50 pagi.Hisy…
“Masih jauh ni.. aduh!! Mahu ambil masa 5, silap-silap 6 minit lagi baru sampai, Seina kau tunggu, jangan tak tunggu!..” mengomel sendirian dalam bahasa melayu pulak tu di bumi asing ini.
Dia tahu jika dia bercakap kuat manapun bukan ada sesiapa yang faham, walaupun ramai penduduk Cape Malay di sini asalnya dari rumpun melayu, tetapi mereka sudah tidak mengerti bahasa Melayu. Ungkapan Laksamana Hang Tuan “Tak kan Melayu hilang didunia” tidak boleh dipakai di sini, kerana sudah tidak boleh di panggil melayu lagi. Sudah hilang segala-galanya.
Hanya atas nama Melayu Cape, tetapi bahasa mahupun tatasusila sudah hilang, hilang sama sekali. Hilang ditelan masa dan ditelan keadaan sekeliling. Mereka sudah mempunyai bahasa dan cara tatacara hidup yang berbeza sama sekali dengan asal usul mereka. Penjajahan di zaman Aparthied sudah membuang jauh identity asal mereka.

Apa hal pulak hendak memikirkan masalah bahasa, bukannya Hani pekerja Dewan Bahasa dan Pustaka.
Ni.. yang dah lambat nak berjumpa Seina yang patut di risaukan..
Matanya kerap singgah melihat jam tangan di pergelangan tangan kirinya. Walaupun dia baru sahaja melihatnya beberapa saat yang lalu. Dia tahu berapa kalipun dia melihat jam tangannya, waktu yang di harapkan tidak akan undur, walaupun sesaat, malah akan terus maju bergerak kehadapan.
Kerana kepantasan pergerakkannya, dia hampir membuat seorang wanita separuh umur tersunggur, nasib baik hanya berlaga bahu.
“Sorry madam..” Hani memohon maaf kepada wanita itu sambil membungkukkan sedikit badannya kearah wanita itu.
Sudah rupa minah Jepun pulak.
“Be careful my dear” jawab wanita itu lembut semasa memalingkan sedikit badannya walaupun perjalanan mereka diteruskan ke destinasi masing-masing.
Hani perlu berjumpa Rosiena untuk menyampaikan bungkusan yang sedia ditangannya kini. Kedinginan pagi tidak dipedulikan, niatnya untuk sampai segera bertemu Rosiena membuatkan dirinya tidak terasa kedingian tersebut. Malah panas, seperti orang baru lepas lari marathon.

Rosiena akan berlepas dengan penerbangan MAS terus tanpa henti dari Cape Town ke KLIA. Penerbangan yang sebelumnya telah mengambil penumpang dari Buenos Aires. Satu-satunya Penerbangan terus dari negara ASEAN ke Negara Amerika Latin, Buenos Aires, Brasil. Penerbangan yang sangat popular dikalangan ahli perniagaan dan korporat, kerana mereka tidak perlu membuang masa untuk transit. Tambahan pula bagi mereka time is money! Di sebabkan transit beberapa jam, sudah pasti akan merugikan syarikat beribu-ribu ringgit, malah mungkin mencapai angka juta.

Lapang hati Hani, apabila kelihatan dari jauh tubuh batang Roseina berdiri. Roseina sedang menunggunya. Dilihatnya Seina meramas-ramas tangannya sendiri dan mata melilau mencari sesuatu. Seina resah atau sejuk, wallahualam.. tetapi berat kepada resah. Resah menunggu dirinya, agaknya. Langkah di hayun lagi deras, agar dia cepat sampai ketempat Seina menunggu.
“Assalamualikum, Siena, how are you” ucapnya sebaik sampai dengan nafas yang termengah-mengah.

Beg kertas brown diletakkan diatas bangku kayu bersebelahan Roseina. Hani terus menghulur tangannya dan mencium kedua belah pipi Roseina, lagak seperti dua gadis arab yang baru berjumpa. Adik iparnya yang memang cantik, pagi ini nampak lebih berseri-seri.Darah kacukan Cape Malay yang mengalir ditubuhnya membuat wajah Seina seperti gadis Pan Asia.
“Sorry, sorry, I’m late…no parking” ujar Hani.

Seketika tadi menyalahkan kasut, sekarang menyalahkan ketiadaan tempat parker. Tangannya mencapai beg kertas brown yang diletaknya diatas bangku kayu, terus dihulurnya kepada Roseina. Tetapi Seina tidak menyambutnya, malah memberi isyarat agar beg kertas itu dibiarkan sahaja buat sementara diatas bangku. Seina menjengok beg brown dan dilihatnya satu bungkusan tersebut jelas telah dibungkus dengan rapi. Kelihatan bungkusan telah tertulis nama, alamat nombor telefon orang yang seharusnya Seina dihubungi.

“It’s ok sis… is it heavy?” tanyanya ringkas sambil mata disorotkan kearah dua beg kertas yang dibiarkan diatas bangku.
No, not heavy, not at all. Ssomething for my mum.What time is your flight?” rasa ingin tahu Hani.
12.00 noon, I better take a move now. We talk later ah!, Emb is waiting for me there”sambil tangannya menunjukkan kereta Volksvagen beetle hijau pucuk pisang kepunyaan Embrahim, tunangnya yang nampak sedang menunggunya di tepi jalan.
Sebelum di saman polis, baiklah Seina bergerak segera kerana di situ tidak di benarkan memakir kereta, walaupun ada pemandu atau orang menunggu kerana perbuatan ini akan menghalang pergerakan kenderaan lain.
“Call me when you reach there huh! And have a safe journey, darling…salamulaikum” tanpa mahu melenggah-lengahkan lagi pemergian Roseina ke Lapangan Terbang. Jika terlepas penerbangan, dia juga yang susah nanti.
Rosiena bersalam dan berpelukan, terus tanpa berlenggah meninggalkan Hani. Beberapa langkah kemudian Siena memalingkan badannya dicelah-celah manusia yang sentiasa ramai lalu lalang. Hani kerut mukanya, kenapa pula Seina berpaling belakang, ada barang yang tertinggalkah? Bisik hatinya.
Sis…Don’t forget to look after the office and Umm, while I’m away! only 2 weeks ya!not two years” jeritnya dan tenggelam di celah-celah pengunjung yang sentiasa ramai. Hendak menyampaikan pesan rupanya.
Seina..Seina..
Ada juga beberapa orang pengunjung yang memaling kearah perempuan yang meninggikan suara. Pasti difikirkannya mabuk atau kurang siuman. Menjerit tidak tentu pasal. Nasib baik ada pendengarnya, jika tidak sah sudah kurgan skrew dikepala.
“I will, I will.. safe journey si!s” jerit Hani membalas permintaan adiknya, dengan harapan Seina mendengarnya. Entah didengar atau tidak kerana Seina sudah meneruskan perjalanannya ke kereta tanpa menoleh. Lantak.. pastinya mereka memikirkan ada dua orang yang mabuk atau hilang ingatan, terjerit-jerit di tempat orang lalu lalang.
Dari jauh kelihatan Roseina melambaikan tangannya di sisi Ebrahim. Hani masih tercegat sambil membalas lambaian dan memerhatikan sahaja kereta Volkwagen beetle hijau pucuk pisang Ebrahim mula bergerak perlahan dan kemudian meluncur laju meninggalkannya. Hani masih tercegat memerhatikan kereta Ebrahim sehingga bayang kereta hilang dari pandangannya, kemudian dia terus bergegas berjalan ke pakir terbuka di mana keretanya dipakirkan tadi.
“Nasib baik sempat” tersenyum puas.
“Kalau aku bergerak dari ofis tadi, tentu nak sempat sampai airport, nasib baik jumpa kat sini..” bisik hati kecilnya lagi.
Bersetuju dengan cadangan Siena tempoh hari untuk bertemu di Waterfront sahaja dan tidak di pejabat memandangkan Waterfront sudah hampir dengan Lapanganterbang Cape Town. Jika dari pejabat memerlukan 30 minit pemanduan, sudah pasti akan melewatkan lagi perjalanannya.
Sesampai Hani di keretanya, tiba-tiba hatinya sebak, gembira bercampur sedih, Satu perasaan yang susah hendak diuraikan. Memang tidak dapat di pastikannya. Gembira atau sedih bercampur-campur. Gembira kerana Rosiena dapat juga akhirnya ke Malaysia seperti yang selalu di impikannya. Ditaja oleh Kerajaan Malaysia mengikuti Program Famalization Trip. Kali ini syarikat pelancongan See The World Travelterpilih, Roseina salah seorang daripada 7 orang peserta dari kategori Syarikat Pelancongan. Sekarang puaslah hatinya boleh melihat sendiri keindahan Malaysia, bukan hanya sekadar cerita dari mulut Hani atau dari mulut Khasif, abangnya.
Perasaan sedih pula, Hani memikirkan kenapa dia masih di sini, bukan di Malaysia, tempat yang sepatutnya dia berada sekarang ini!!.
Perasaan Rindu kepada keluarga di tanah air tercinta tiba-tiba mula menyelubungi hatinya. Namun di nafikannya kerinduan yang sedang membuak-buak, terus memandu ke pejabat. Perasaan rindu kepada tanah air perlu ditepisnya.Jika sudah empat tahun dia boleh bertahan, kenapa tidak hari ini.Biarkanlah masa berlalu bersama perasaan rindunya. Nafas dihela panjang, kemudian dilepaskannya perlahan.
“Malaysia kau memang dekat dihati, walaupun dimana aku berada” bisik hati Hani. Tetapi diri ini masih belum bersedia untuk menjejak tanah tumpah darah itu. Berilah Hani masa, mungkin hanya masa yang dapat merubah kedegilan hatinya tatkala ini. Bukannya dia merajuk, tetapi ada sesuatu yang menghalang, dirinya sendiripun tidak dapat memastikan, apakah halangan itu.
“Wahai hati, sampai bilalah agaknya akan terbuka untuk kembali kesana…”Hani cuba memujuk hatinya sendiri.
Mata sudah bergenang dengan air mata yang tidak sempat keluar. Cepat-cepat disapunya dengan belakang tangan kerana sudah sampai dihadapan pejabat. Nanti ada sessi bersoal jawab pula, jika pekerjanya perasan, matanya sudah memerah. Suh! Pergi kau air mata. Sekarang bukan waktunya hendak menjadi drama queen, si ratu air mata. Hani cepat-cepat berlakun, seperti tidak ada apa-apa yang berlaku. Konon, namun didalam hati sedih bagai nak giler. Perasaan masih bercampur baur, masih mencari-cari, adakah apa yang dilakukannya adalah tindakan yang betul! Di keraskannya hati dengan memilih jawapan “Betul!”.

1 comment:

  1. Terima kasih admin.
    Kepada pembaca, dapat sekiranya membantu saya memperbaiki mana yang kurang..

    ReplyDelete