Friday 17 October 2014

MISI CINTA MR BAD GUY


BAB 1

http://missilahstory.blogspot.com/2014/09/bukan-kekasih-tapi-isteri-bab-01.html



PUAS menyandar dia kembali menegakkan badan. Sesekali panjang lehernya menjenguk ke pintu klinik. Namun orang yang dinanti masih belum memunculkan diri. Keluhan kasar dilepaskan. Menunggu! Inilah perkara yang paling dia benci. Telefon di dalam poket seluar dia tarik.
“Hello mama! Where are you? I’m been here almost half hour.” Soalnya terus sebaik sahaja panggilan berjawab.
“Calm down, sayang. Mama stuck dalam trafic jam ni. Ada accident dekat depan sana.” Lembut suara di sebelah sana membalas.
Mendengarkan jawapan balas itu, Ahqaf melirik jam di tangan. Dah hampir pukul 2.00 petang, perut dia memang dah buat tarian kuda kepang. Inilah perempuan! Apa-apa hal semuanya lambat, tak pernah nak cepat. Melenggang kangkung, jalan tergolek sana, tergolek sini. Memanglah lambat!
“But I’m hungry Mama, thirsty plus tired. Along balik dulu la, jumpa dekat rumah nanti je.”
“Along nak balik dengan apa? Pak kob still tunggu dekat sana ke?”
“No, he already left. It’s okey, Along boleh ambik taxi.”
“No, dear. Tunggu Mama, give me ten minutes. I be there.”
Tutt..
Ahqaf tercenggang. Mama letak je telefon? What the.. Arghh! Sabar aje la. Langkah dia atur ke pintu klinik. Nasib baik tadi dia sempat sampai sebelum klinik tutup. Pekerja Mama yang akhir tadi bagi dia masuk tunggu dekat dalam sebelum meninggalkannya untuk keluar rehat. Nasib baik tunggu dalam klinik, kalau tercongok dekat luar. Memang jangan haraplah dia nak buat kerja bodoh ni!
“Huh!” Tubuh dihempas ke atas kerusi menunggu. Baring sambil menyilangkan kaki. Earfon disumbat masuk ke dalam telinga, mata di pejamkan. Tangan dibawa bersilang ke dada. Namun baru ingin melayan mata yang mula terasa kantuk, tiba-tiba bahunya disentuh lembut. Mata dibuka.
“Encik. Encik okey?”
Seseorang yang manis berbaju kurung dan bertudung berlingkar di kepala menjadi santapan matanya. Atas bawah dia pandang gadis itu. Melihat si gadis yang langsung tidak ada kena mengena dan kepentingan kepadanya, mata kembali dipejam. Bibir bergerak mengikut alunan lagu yang masuk ke telinga.
“Encik..”
Sekali lagi bahunya disentuh. Namun kali ini bukan sentuhan biasa, sebaliknya digugah kuat. Nasib baik badan dia tegap, kalau tidak mahunya dia dah menyembah lantai.
“What?!” Soalnya geram. Dia tak ada kacau sesiapa pun kan. Yang perempuan ni nak sibuk hal dia kenapa?
“Encik baring dekat sini kenapa? Encik sakit ke?”
“Yes.” Sakit hati!
“Dah daftar?”
Ahqaf menggeleng.
“Oh! Okey, bagi saya Ic Encik. Saya daftarkan dulu.”
“Why should I?”
“Encik.. Kalau Encik nak jumpa doktor, Encik kena la daftar dulu.”
Ahqaf buat muka bosan. Muka dia nampak macam orang sakit ke? Dan lagi satu, kalau pergi klinik memang bila sakit je ke?
“Who are you? The doktor here?”
Si gadis menggeleng.
“Ha! Tak kan.. So, can you leave me alone? Pergi main jauh-jauh.”
Kalau tadi bahunya digugah kuat, kini bukan setakat digugah sebaliknya lengan dia ditarik supaya bangun. Tak cukup dengan itu, tangan kecil itu selamba je menarik leher baju dia. Nak tak nak terpaksa la dia bangun. Nanti tak pasal rabak baju Giorgio Amani dia ni.
“Hey! What wrong with you?!” Dari bebaring Ahqaf bangkit berdiri. Baju yang sudah senget-senget dia betulkan. Kecil besar je dia pandang gadis yang berada di hadapannya kini.
Sudah la buat muka orang tak bersalah. Ada juga yang kena cepuk ni nanti!
“Encik! Ini klinik. Tempat orang sakit, tempat orang nak ambil ubat. Kalau Encik ke sini semata-mata nak tumpang berehat, nak tidur. Tu! Kat luar sana ada kaki lima. Dipersilakan..”
Mata Ahqaf mengikut arah ke mana jari telunjuk si gadis. Kaki lima? Dia yang handsome macam ni disuruh tidur dekat kaki lima?
“Cik, puan, datin, adik manis or whatever.. Aku ke sini sebab aku tengah tunggu someone. Bukan nak tidur. Can you give me five minutes only? After that aku pergilah.. Will you?” Ahqaf ukirkan senyuman buat-buat. Ikutkan hati nak je dia pulas kepala yang tersarung tudung seolah serban tu. Nasib baiklah sekarang ni dia tengah lapar nasi, kalau tidak.. Memang tak merasa la perempuan ni nak berceloteh.
“Tak boleh. Ini bukan bus stop! Klinik kami tak menawarkan perkhidmatan persinggahan sementara. Sekejap lagi klinik dah nak buka, dan ramai pesakit akan datang. Kalau dah Encik terbaring dekat kerusi ni dengan gaya gangster zaman Hang Tuah, nanti pesakit akan lari.”
Terkapai-kapai tangan si gadis ke atas dan ke bawah. Mulut bergerak, tangan pun bergerak. Ini anak beranak Karam Singh Walia ke apa?
“Whatever..” Ahqaf menutup mulut. Pura-pura menguap. Bosan betul kalau dengar perempuan membebel ni. Punggung kembali direbahkan ke atas kerusi. Rokok dikeluarkan dan dinyalakan. Sebelah kaki dinaikkan ke atas kerusi. Bersandar sambil menghembus asap rokok.
“Encik!”
Ahqaf menggosok telinga yang berdesing bila si gadis menjerit. Kenapa dengan perempuan ni?
“Hey! Kau ingat aku ni apa? Siapa kau nak jerit-jerit depan muka aku?” Naik seoktaf suaranya. Perempuan ni memang boleh buat dia hilang sabar.
“Ini klinik! Sekali lagi saya ulangi, klinik. Ini kawasan larangan merokok. Memanglah saya jerit sebab Encik sesuka hati merokok dekat sini.”
“Eh! Ikut suka hati aku la. Nak merokok ke, apa ke.. Even kalau aku nak bakar klinik ni sekalipun apa kau kisah? Klinik ayah kau ke?!” Tidak mahu kalah, lantang Ahqaf bersuara. Ingat dia tak pandai nak menjerit ke? Dia pun ada hak bersuara juga
Ternyata suaranya berjaya membuatkan gadis di hadapannya terdiam. Terkebil-kebil mata itu memandangnya. Dia bulatkan mata. Buat muka garang.
“Ini pun bukan klinik ayah awak juga!”
Hilang terus bulat matanya sebaik sahaja si gadis melancarkan serangan balas.
“Yes! Memang klinik ni bukan ayah aku punya. But, this is my mum punya. Jadi kiranya aku lagi berhak ke atas klinik ni kalau nak dibandingkan dengan kau.”
“Liar!”
Ahqaf ketap gigi. Bergerak-gerak gerahamnya menahan geram. Pertama kali ada gadis yang berani tinggikan suara pada dia. Gadis bertudung pulak tu. Ini ke perempuan muslimah? Bahagian mana yang muslimahnya?
“Yang kau banyak bunyi sangat ni kenapa? Kau ni ada share ke dekat klinik ni?”
Si gadis menggeleng.
“Saya pembantu di sini..”
Terlepas gelak kecil dibibir Ahqaf. Pembantu? Rokok yang masih berbaki di tangan dia sedut panjang dan melepaskan asap rokok ke muka si gadis. Melihat si gadis yang terbatuk-batuk kecil, dia ukir senyum puas hati. Padan muka! Ini hadiahnya kalau dah banyak sangat bunyi.
“Setakat asisstant aje pun. Tapi kau punya riuh, macamlah kau tu owner bangunan ni..”
Macam mana la Mama boleh upah pembantu yang garang macam ni? Elok-elok orang yang datang klinik ni sakit sikit je. Tapi nampak muka perempuan ni, terus boleh sakit teruk. Teruk betul citarasa Doktor Maira Khaisara ni..
“Assalamualaikum..”
Serentak keduanya berpaling sebaik sahaja pintu klinik ditolak dari luar. Seorang perempuan yang anggun berbaju kurung moden merah terang melangkah penuh karisma Senyuman lebar terukir di bibir itu.
“Umar Ahqaf. My son.. I’m miss you darling.”
Belum sempat Ahqaf menjawab salam. Tubuhnya sudah melekap kemas di dalam pelukan wanita tersebut. Tidak cukup dengan itu, kedua pipinya juga menerima ciuman bertalu-talu.
“Mama.. Please..” Ahqaf julingkan mata ke atas. Perangai Mama dari dulu tak pernah berubah. Gedik!
“How are sayang?” Soal Maira sambil memegang kedua pipi anak sulungnya. Rasanya baru lagi dia pergi melawat anak sulungnya ini di Ireland tiga bulan lepas. Tapi rindunya dia pada Ahqaf seolah dah bertahun-tahun tak jumpa.
“Fine. Kalau tak sihat, tak adanya Along mampu berdiri teguh di sini. Tahulah dia tu doktor, tapi takkan la asal jumpa orang je. Mesti tanya soalan samada sihat atau pun tidak. Cuba la tanya samada Along ni lapar ke tidak.. Makin bertambah handsome ke atau pun bertambah kacak ke..”
Maira tergelak. Si anak bujang yang tak pernah kalah dalam berkata-kata.
“Along lapar ye?”
“Of course I’m am. Turun dari flight, Along terus datang sini tau. Tak makan apa-apa pun lagi ni,” jawab Ahqaf sambil menyapu pipi dengan belakang tapak tangan. Takut kalau-kalau ada lipstick Mama yang berjaya singgah. Buat jatuh saham dia je nanti.
“Sorry, sayang. Okey, jom. Kita pergi makan dulu ye..” Maira menarik tangan anak lelaki bujangnya itu. Sudah faham sangat perangai Ahqaf yang cepat melenting. Perangai gangsternya dari dulu tak pernah hilang. Suka menunjukkan kekuasaan.
“Wait..”
Maira angkat kening. Pelik. Tadi kata lapar sangat..
“Mama tak nak kenalkan ke siapa pekerja Mama ni?” Ahqaf melirik ke arah si gadis yang sedari tadi setia menjadi pemerhati. Namun dia nampak mata gadis itu kecil besar. Mulutnya juga sekejap buka sekejap tutup. Tahu la kau perempuan!
“Oh! Sorry. Along, ini Mama kenalkan my asisstant. Anggerik.. Anggerik, this is my son. Umar Ahqaf.” Hampir sahaja Maira menepuk dahi sendiri. Macam manalah dia boleh tak perasan akan kehadiran Anggerik di situ. Itulah, teruja sangat nampak anak sendiri.
“Oh.. Anggerik. Bunga Orked tu ye?” Senyum jahat Ahqaf lorekkan.
“No, sayang. Anggerik Medina.”
Haihh! Ahqaf ni..
“Nice name, suit sangat dengan perangai dia Mama..”
“Huh?”
“Err. Nothing.. Mama.. Boleh tak kalau kita ajak sekali Cik bunga orked ni pergi lunch dengan kita?”
Maira memandang sekilas ke arah Anggerik sebelum kembali memandang Ahqaf. Aikk? Ini sejak bila Ahqaf jadi ramah sangat? Macam ada yang tak kena je..
“Of course. Anggerik. Jom, ikut saya lunch sekali ye..” Maira memegang lengan Anggerik lembut. Menghantar pandangan supaya pembantunya itu bersetuju. Faham sangat dah dengan perangai si anak. Jangan dibantah apa yang dia mahukan.
“Err..” Si gadis tergagap
“Let’s go..” Ahqaf berlalu. Tidak berminat mahu menunggu jawapan. Nak ke tak nak, perempuan tu mesti kena ikut. Tadi banyak sangat bunyikan. Kali ini tahulah dia nak senyapkan mulut tu.

Berlalu melintasi Anggerik, pandangan sinis dia hadiahkan. Senyuman kecil yang penuh bermakna dia corakkan. Berani sangat banyak bunyi dengan Umar Ahqaf Bin Ahmad Rizky Dhan. Silap orang la kau perempuan..

No comments:

Post a Comment