Thursday 11 September 2014

CINTA MANIAK



TEASER BAB 1
PADA pagi yang hening, keadaan sekitar masih lagi berkabus. Khayla Zahra Alisha sibuk menyorong basikalnya. Dia telah terlewat untuk ke tempat kerja. Malah, sudah setengah jam lebih dia menolak basikal miliknya. Lalu, dia bersama basikal sedang menyusuri bahu jalan bertar perlahan-lahan.
Hisy! Semasa di rumah tadi, tayar basikal ni masih elok lagi, gerutunya sambil memuncung. Bibirnya panjang berdepa-depa. Mana tidak marah, wajah yang tidak berapa cantik, mula berubah. Omelnya lagi dan lagi, selagi belum sampai ke lokasi yang hendak dia tuju.
Setelah 45 berlalu, satu bengkel pun belum berjumpa. Khayla Zahra Alisha berhenti di bahu jalan. Pantas sahaja dia mengesat peluh yang merincik pada kening dan seluruh wajahnya. Matanya turut melingas di sekitar tempat itu.
“Aduh, kedai mesti bukak pukul 10.00 ni.” bisik Khayla Zahra seraya mendongak pula. Kelihatan di dada langit, matahari belum menyulur, dilindungi oleh kabus agak tebal pagi ini. Namun, bahangnya amat terik sekali. Kelopak mata kian mengecil apabila sebuah kereta berhenti di hadapan basikalnya. Khayla Zahra bersedia, jika peragut dia harus membuka langkah seribu. Jika bukan, dia harus berdiam sahaja. Namun, dadanya berombak-ombak dan hala jantungnya tidak lagi selari. Dup dap, dup dap!
Khayla Zahra menanti dengan dada berdebar-debar. Bola matanya mengawasi seorang lelaki keluar dari kereta sport mewah tersebut. Lelaki itu berjalan dengan gagah. Sehingga dia terpesona apabila melihat aksi lelaki macho. Matanya ditujah pada lengan yang berotot. Spontan, ulas bibirnya senyum mekar yang bermakna. Jiwa remajanya mulai beralun. Mengikut rentak irama. Dan ia bernyanyi riang. Pertama kali dia melihat lelaki segagah muncul di depan mata.
Wow, berketul-ketul! Hati kecilnya berbisik nakal.
 Seakan-akan lelaki ini seperti mengiklankan jenama pakaian terkenal di ibu kota, getus Khayla Zahra sambil mengukir senyuman paling manis. Gerak bibir merekah sangat mengujakan sesiapa yang memandangnya.
Namun, senyumannya serta merta kelat apabila pemuda cina itu melangkah menghampirinya. Khayla Zahra memegang erat pedal basikal dan segera berundur setapak. Matanya memacu tepat ke arah pemuda cina tersebut.
“Aduh, macam mana ni?” bisiknya lagi. Kecut perutnya apabila pemuda cina tu benar-benar berdiri tegak sedang berhadapan dengannya kini.
“Jj... jangan....” rayunya dengan nada terketar-ketar. Khayla Zahra memejam mata. Dia bimbang jika peragut itu mengapa-apakannya. Dia tidak rela. Maruahnya harus dibela. Jika bukan diri sendiri siapa lagi? Khayla Zahra memusar pandangan di sekitarnya. Namun, pada pagi hening ini, mana ada manusia yang lalu di sini? Gerutunya lagi sambil berdoa di dalam hati.
“Hey, kenapa ni?” tegur lelaki cina itu sambil menghampirinya. Khayla Zahra berundur setapak lagi. Matanya merenung tepat pada wajah pemuda berwajah serius itu. Jantungnya seperti tercabut dari tangkainya.
“Ss... saya, takut!” jerit Khayla Zahra, matanya dipejam buat kali kedua.
 Pemuda cina itu mengertap bibirnya. Nafsunya mula bergelora setelah melihat gelagat spontan dari gadis beperwatakkan manja seperti ini. Bibirnya tersenyum nakal. Lantas, dia mengambil kesempatan mengerling ke kereta dan menguntum senyuman kepada rakan baiknya melalui cermin kereta miliknya. Rakannya itu Cuma mengangguk-angguk sambil membalas senyuman dan mengetuk-ngetuk jari pada stereng kereta.
“Erm... serahkan beg tangan tu!” pekik suara pemuda cina itu sambil mengunjuk tangan pada Khayla Zahra.
Khayla Zahra terkejut dan segera membuka matanya dan merenung sayu pada lelaki cina tersebut. Dari gerak gerinya ingin memohon simpati terhadap peragut tersebut. Lelaki cina itu tergelak di dalam hati. Kelakar benar dia melihat telatah gadis ini, begitu naif sekali. Bahkan, dia terpesona pula. Detik hatinya ingin berkenalan dengan gadis ini.
“Ss… saya tak ada wang…” kata Khayla Zahra seakan-akan berbisik sambil menghulur beg tangan kepada peragut tersebut. Pemuda itu segera merampasnya dengan kasar. Khayla Zahra terkejut terus terjelepok di jalan tar. Basikal miliknya turut terpelanting di bahu jalan. Tubuhnya mengerekot dek kerana ketakutan teramat sangat. Maklum sahaja pertama kali dia menghadapi keadaan drastik seperti ini.
“Erm… memang tak ada duit pun. Lima ringgit saja ada ni,” getus peragut tersebut.
“Mana lagi? Mana!” pekik peragut itu lagi. Nadanya kian lantang. Bingit telinga Khayla Zahra. Dia lekas menekup cuping dengan telapak tangan. Hati pula terlalu sakit apabila suara dari peragut itu menyentak-nyentak ulu hati Khayla Zahra.
“Ss... saya, saya... belum dapat gaji lagi. Kena tunggu 7 haribulan,” jawap Khayla Zahra dengan suara terketar-ketar. Matanya terpejam celik kerana ketakutan telah menguasai seluruh perasaan yang dia ada kini. Pemuda cina itu tersenyum sinis.
“Nak kena ragut lagi sekali ke?” tanya pemuda cina itu.


No comments:

Post a Comment